Sökning: "naturvetenskaplig text"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden naturvetenskaplig text.
1. Att teckna sig till kunskap i skolår 4 – 6 samt i NO-ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks frågan om vad elever väljer att representera i en egenproducerad teckning när de ska bearbeta en naturvetenskaplig faktatext. Arbetet undersöker även möjliga anledningar till att elever representerar vissa element före andra samt hur eleverna själva kan uppleva ritandet som arbetsform. LÄS MER
2. Vattenmolekylen Vilmas vilda resa Kemiundervisning i grundskolans tidigare år
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : ___________________________________________________________________________Syftet med detta examensarbete är att skapa en barnbok med naturvetenskapligt innehåll, framför allt kemi, somska kunna användas i undervisningen i skolans tidigare år. Boken heter Vattenmolekylen Vilmas vilda resa. LÄS MER
3. Flora : En projektredogörelse om att skapa ett undervisningsmaterial som integrerar estetik och naturvetenskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I vårt arbete har vi haft två syften. Det första var ett praktisk-pedagogiskt där frågan löd hur ett undervisningsmaterial som integrerar estetisk och naturvetenskaplig undervisning för förskolan och skolan skulle kunna gestaltas. LÄS MER
4. Språkligt perspektiv på naturvetenskap och matematik. En undersökning om hur texters uppbyggnad påverkar förståelsen av de begrepp som beskrivs
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Den språkliga uppbyggnaden av en text påverkar förståelsen av de fenomen som texten beskriver. Detnaturvetenskapliga och matematiska språket är abstrakt, objektivt, informationsorienterat, kortfattat och harsyntaktisk vaghet. LÄS MER
5. Skönlitteratur som medel för begreppsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningDenna studie syftar till att undersöka den övergripande frågeställningen: På vilket/vilka sätt kan skönlitteratur sägas ha en plats i den naturvetenskapliga undervisningen i grundskolans tidigare år?, samt delfrågorna: I vilken utsträckning förekommer, utifrån pedagogernas per-spektiv, ett begreppsutvecklande mål, med inriktning på naturvetenskapliga begrepp, i under-visningen med skönlitteratur, På vilket/vilka sätt ett arbete med skönlitteratur kan leda till be-greppsutveckling, och Vilka elevgrupper; elever med svenska som modersmål, elever med svenska som andraspråk eller språksvaga elever, som eventuellt kan gynnas av skönlitteratu-ren? Elever i år två, tre och fyra ingick i undervisningsförsök, som baserades på kortskrivning kring begreppen ”vatten” och ”miljöhot” före och efter högläsning av en skönlitterär text. Dessutom intervjuades två pedagoger som undervisat utifrån samma skönlitterära bok, samt Jan Nilsson, som är lärarutbildare på Malmö högskola och en stor förespråkare för skönlittera-tur som kunskapskälla. LÄS MER