Sökning: "naturvetenskapliga fenomen"

Visar resultat 16 - 20 av 116 uppsatser innehållade orden naturvetenskapliga fenomen.

  1. 16. Digitala verktyg möjlighet för att underlätta elevers begreppsförståelse till naturvetenskap : En dokumentstudie om användning av digitala verktyg i undervisningen för elevers naturvetenskapliga begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Waleed Mlook; Yamen Alkadi; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; naturvetenskap; begrepp; förståelse;

    Sammanfattning : Eleverna behöver använda en mängd naturvetenskapliga begrepp inom naturorienterande ämnen för att uttrycka sig, formulera och beskriva fenomen i naturen. Denna studie handlar om användning av digitala verktyg i den naturvetenskapliga undervisningen för att svara på en frågeställning: Hur kan digitala verktyg underlätta begreppsförståelse i NO undervisning på grundskolan utifrån lärarstudenters perspektiv? En systematisk dokumentstudie genomfördes utifrån syfte och frågeställning. LÄS MER

  2. 17. ”Som sagt vi går runt 200 meter ner liksom och där får vi värsta biologiundervisningen varje vecka” : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och upplevelser kring att bedriva planerad utomhuspedagogisk undervisning inom biologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; Linda Källberg Veijola; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; planerad undervisning; biologi; förskola;

    Sammanfattning : Förskolor i det svenska samhället har i regel nära till naturmiljö. Denna miljö kan användas som en undervisningsplats likt den innanför förskolans väggar. Barnet kan kombinera teoretisk kunskap med praktiskt utförande och skapa sig en djupare förståelse för miljön och om arter eller fenomen som bor eller existerar i den. LÄS MER

  3. 18. Naturvetenskaplig undervisning i en berättarstrukturell och processdramainriktad kontext : En kvalitativ studie om hur en sagoberättande och en lekfull improvisationsteatral kontext bidrar till hur de yngsta eleverna i grundskolan kan tillgodogöra sig innehållet i fysikundervisning gällande fenomenet ljud

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Wallin; [2021]
    Nyckelord :Berättarstruktur; Fantasi; Ljud; Naturvetenskap för de yngsta eleverna; Processdrama;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to contribute with more knowledge about and, if so, how children aged 6-7 years can achieve understanding of scientific phenomena when their imagination and natural theatrical play are used in teaching. The study was conducted through the methods of action research and qualitative interview, which gave the researcher the opportunity to test ideas and thoughts directly in the school environment. LÄS MER

  4. 19. Nyfikna pedagogers möten mednaturvetenskapliga fenomen : En kvalitativ studie om pedagogisk innehållskompetenssom förutsättning för undervisning i naturvetenskap iförskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Svan; Anette Hermansson; [2021]
    Nyckelord :CoRe; didaktisk kunskap; erfarenheter; naturvetenskap; PCK; socialkonstruktivism; utomhusmiljö; ämneskunskap.;

    Sammanfattning : Forskning visar att undervisning av naturvetenskap i förskolans utemiljö främst innefattar ämnetbiologi men däremot förekommer inte kemi och fysik i samma utsträckning, vilket kan bero påbristande självförtroende och otillräcklig kunskap. Det är viktigt att barn redan i förskolan får mötade naturvetenskapliga ämnena och pedagogers PCK är en grundläggande faktor för barns utvecklingoch lärande. LÄS MER

  5. 20. Praktiska metoders inverkan på lärande och motivation i de naturorienterande ämnena : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bailey Danille Mc Donough; Helena Andersson; [2021]
    Nyckelord :Praktiska metoder; undervisningsmetoder; hands-on learning; grundskolans tidigare år; naturorienterande ämnen; lärande; motivation;

    Sammanfattning : Praktiska metoder/hands-on learning är en undervisningsmetod som har blivit mer aktuell i dagens undervisning. Ett av skolans viktigaste uppdrag är att det finns en koppling mellan undervisningen och världen utanför, vilket gör att undervisningen bör innehålla undersökande och experimenterande uppgifter för att främja nytänkande (Lgr 11 rev. LÄS MER