Sökning: "naturvetenskapliga ideer"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden naturvetenskapliga ideer.

  1. 1. Designbaserad studie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka med förskolebarn. : "Vattnet har muskler" och myntet är "starkt"!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kornelia Trzeciak; Olga Ten; [2023]
    Nyckelord :float and sink; everyday concepts; previous experiences; metaphors; correct scientific explanations; flyta och sjunka; vardagsbegrepp; tidigare erfarenheter; metaforer; korrekta vetenskapliga förklaringar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about how an investigative approach can be used as a valuable platform to develop preschool children's understanding of the physical phenomenon of floating and sinking. The participants were 4–5-year-old children from a preschool in Central Sweden. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskaplig undervisning i en berättarstrukturell och processdramainriktad kontext : En kvalitativ studie om hur en sagoberättande och en lekfull improvisationsteatral kontext bidrar till hur de yngsta eleverna i grundskolan kan tillgodogöra sig innehållet i fysikundervisning gällande fenomenet ljud

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Wallin; [2021]
    Nyckelord :Berättarstruktur; Fantasi; Ljud; Naturvetenskap för de yngsta eleverna; Processdrama;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to contribute with more knowledge about and, if so, how children aged 6-7 years can achieve understanding of scientific phenomena when their imagination and natural theatrical play are used in teaching. The study was conducted through the methods of action research and qualitative interview, which gave the researcher the opportunity to test ideas and thoughts directly in the school environment. LÄS MER

  3. 3. Förskolans fysik : En studie om förskollärares uppfattningar om fysik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Nathalie Johansson; [2021]
    Nyckelord :competence development; physics; preschool; quality assurance; resources; fysik; förskola; kompetensutveckling; kvalitetssäkring; resurser;

    Sammanfattning : Studien har sin bakgrund i förskolans förändrade uppdrag kring det naturvetenskapliga ämnet fysik och den bristande kvalitet på fysikundervisning som Skolinspektionens rapporter visat. Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om vilka uppfattningar förskollärare har kring förskolans fysik och vilka likheter och skillnader som går att urskilja i dessa. LÄS MER

  4. 4. Låt oss vidga vår horisont: Eurocentriskt perspektiv i läroböcker i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sima Nasizadeh; [2020]
    Nyckelord :multikulturell utbildning; eurocentriskt perspektiv i undervisning; läroboksanalys; Nature of Science NOS ;

    Sammanfattning : Det här arbetet är en undersökning om huruvida läroböcker i biologi och naturkunskap presenterar en multikulturell naturvetenskaplig utbildning. Analysen gjordes enligt hermeneutisk tolkning av läroböckernas innehåll. Den är utförd med ett multikulturellt perspektiv kontra ett eurocentriskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Att stödja elever till meningsskapande samtal i naturvetenskapsundervisningen : En kvalitativ undersökning med observationer och intervjuer av sex lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Katarina Fritsch; [2017]
    Nyckelord :Naturvetenskap; begreppsförståelse; meningsskapande samtal; medierande resurser; elevers erfarenheter; scaffolding.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få kunskap om hur lärare kan stödja elever, i årskurs 1–8, till meningsskapande samtal om naturvetenskapliga begrepp. För att undersöka detta har kvalitativa observationer och intervjuer genomförts med sex lärare på tre olika skolor i södra delen av Norge. LÄS MER