Sökning: "naturvetenskapligt språk"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden naturvetenskapligt språk.

  1. 1. Att bemästra naturvetenskapens språk. Språkliga utmaningar och undervisningsstrategier i biologi.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Ida Borgstedt; Sara Möller; [2023-11-07]
    Nyckelord :Naturvetenskapligt språk; biologiundervisning; språkliga utmaningar; språkliga undervisningsstrategier; högstadieskola; gymnasieskola.;

    Sammanfattning : Scientific language is fundamental for learning biology and therefore an important part of becoming an educated member of society. In secondary school biology, communication is part of the course objectives, yet there is a lack of linguistic focus in education. LÄS MER

  2. 2. Digitala resurser för förskolans yngsta : Förskollärares syn på teknikanvändning i undervisning med förskolans småbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Cajsa Ahlbäck; [2023]
    Nyckelord :adekvat digital kompetens; datorplatta; digitala resurser; förskolans yngsta småbarn; småbarn; 1-3 år;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och diskutera småbarns (1-3 år) digitala teknikanvändning i förskolan, med utgångspunkt i förskollärarnas beskrivningar av vilka digitala resurser som småbarnen erbjuds i undervisning och vilka undervisningsmål som förskollärarna knyter till användnningen av dessa. Studien utgår ifrån sociokulturella perspektivtaganden med vikt vid begrepp såsom stöttning och lärande genom sociala samspel. LÄS MER

  3. 3. Elevers medvetenhet kring biologisk mångfald : Undersökt genom en learning study i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madeleine Oskarsson Celik; Josephine Göst; Maria Larson; [2023]
    Nyckelord :biodiversity; variation theory; learning study; teaching methods; natural science; biologisk mångfald; variationsteori; learning study; undervisningsmetod; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Den biologiska mångfalden är en förutsättning för allt liv på jorden men dess överlevnad hotas. Det finns därav ett samhälleligt och vetenskapligt intresse av att undersöka vad som kan göras för att skapa en förändring. Ett första steg är att skapa en medvetenhet hos framtidens generationer. LÄS MER

  4. 4. Bilderböcker som pedagogiskt verktyg för att förklara kemisk energi : En innehållsanalys av hur kemisk energi beskrivs i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristine Sannum Haraldstad; [2022]
    Nyckelord :Chemical energy; children’s literature; language; pre-school; science; Barnlitteratur; förskola; kemisk energi; naturvetenskap; språk;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how picture books can be used in understanding of chemical processes through teaching practices in pre-schools. More specifically, the study aims to contribute with knowledge about how chemical energy is described and related to in picture books intended for children between 3 and 5 years old. LÄS MER

  5. 5. Samspelet mellan bilderböckers text och illustration : Hur vattnets faser samt fasomvandlingar kan urskiljas i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Malin Thompson; [2022]
    Nyckelord :Picture book; picture book theory; phase transformations; preschool; content analysis; Bilderbok; bilderboksteori; fasomvandlingar; förskola; innehållsanalys;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to provide insights about how the phases and phase transformations of water are presented in picture books aimed for children of preschool age. The studys framework is based on the picture book theory, whose central concepts are iconotext and readerly gap. LÄS MER