Sökning: "needles"
Visar resultat 11 - 15 av 142 uppsatser innehållade ordet needles.
11. Cancersjuka barns upplevelser av att vårdas på sjukhus : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Varje år insjuknar omkring 350 barn i cancer i Sverige. Cancer hos barn brukar ofta vara mer aggressiv och snabbväxande än hos vuxna. Antal cancerdiagnoser hos barn har ökat, men dödligheten i sjukdomen har minskat. Med diagnosen kommer behandlingar som innebär mycket tid på sjukhus. LÄS MER
12. Kvävegödslingens effekter på bladyta och trädkronor i tallbestånd
Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and ManagementSammanfattning : Kvävegödsling är en produktionshöjande åtgärd som varit väl etablerad i Sverige genom åren. På grund av gödslingens miljöpåverkan och allmänt högre kunskap om gödsling så är skötselåtgärden inte lika frekvent utnyttjad som den var runt 70-talet. LÄS MER
13. Sjuksköterskans omvårdnadsåtgärder i mötet med stickrädda barn.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Nålprocedurer är vanligt förekommande inom hälso- och sjukvården och många barn upplever både rädsla och smärta i samband med nålstick. Stickrädsla hos barn kan resultera i ett onödigt vårdlidande om det inte bemöts och behandlas på ett adekvat sätt. LÄS MER
14. ”Needles! I´m scared of the needles” : En systematisk litteraturöversikt
Magister-uppsats, Uppsala universitet/OmvårdnadsforskningSammanfattning : Bakgrund: Intravenös kanylering och inläggning av perifer venkateter är den mest förekommande proceduren inom sjukvården. I Europa lider 20–30% av vuxna individer av stickrädsla eller nålfobi, vilket innebär att det yttrar sig i en rädsla att se kanyler, nålar och sprutor eller känna ett införande av en nål i kroppen. LÄS MER
15. Med barr och kottar i fickorna : Att utforska växter i förskoleklassen med variationsteori som grund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie utgår från fenomenet plant blindness och hur det kan förebyggas med hjälp av undervisning om växter. Studien undersöker vilka kritiska aspekter elever i förskoleklassen måste urskilja för att lära sig se skillnader mellan olika växtarter. LÄS MER