Sökning: "negativa affekter"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden negativa affekter.

  1. 1. ”Man får liksom ett flow och då är matte ganska kul” : En kvalitativ studie om kognitiva och affektiva aspekter som påverkar högstadieelevers upplevelse av arbetet med matematiska problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Lundell; [2024]
    Nyckelord :Affekter; Heuristiker; Kontroll; Matematiska resurser; Motivation; Problemformulering; Problemlösning;

    Sammanfattning : Elevers problemlösningsprocess påverkas enligt tidigare forskning av såväl rent kognitiva resurser som motivation, uppfattningar och emotioner. Processen kan också ses innefatta problemformulering, vilket i tidigare studier visat sig främja såväl djupare matematisk förståelse som positiva attityder gentemot matematikämnet. LÄS MER

  2. 2. Affekters relation till välbefinnande : En studie om affekter på arbete och fritid

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Kajsa Tottenhammar; [2024]
    Nyckelord :subjektivt välbefinnande; affekter; work-balance; livstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Samtidigt som människor får allt bättre villkor inom arbetslivet och möjligheterna till en rik fritid är i det närmaste obegränsade, ökar antalet sjukskrivningar relaterade till psykisk ohälsa, och då främst mildare depressioner och utmattningssyndrom. Syftet med den här studien var att undersöka om och i sådana fall i vilken grad människors generella välmående stod i relation till positiva respektive negativa affekter de upplevde på arbetet respektive på fritiden. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om pojkars upplevelse av välbefinnande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Xiaoyan He; Anna Björkenor; [2022]
    Nyckelord :välbefinnande; självmedkänsla; tonåring; autonomi; sociala relationer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur tonåriga pojkar (årskurs 1 på gymnasiet) beskriver och upplever välbefinnande, vilken roll olika faktorer spelar för deras välbefinnande och vilka strategier de själva erfarit kan hjälpa dem vid utmanande situationer. Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med nio pojkar från en gymnasieskola. LÄS MER

  4. 4. A challenge or a threat : Exploring expressive writing as a reframing tool to cope with the transition to online learning

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nils-Olof Parfa; Olle Östlund; [2021]
    Nyckelord :Academic stress; coping; loneliness; challenge; threat; worry; confidence; Akademisk stress; coping; utmaning; hotfullt; oro; självförtroende;

    Sammanfattning : The COVID-19 pandemic has extensively impacted upon society and limited opportunities for social interaction due to government regulations. University students have been required to adapt to a transition from classroom to online based learning, with a subsequent loss of resources and study-specific venues for social interaction. LÄS MER

  5. 5. Regulatory Focus and Penalty Taking in Handball

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Hälsa och idrott

    Författare :Anton Andersson; Dexter Wolffsohn; [2020]
    Nyckelord :Promotion; prevention; framing; positive affect; negative affect; pressure; emotional states; Promotion; prevention; inramning; positiva affekter; negativa affekter; press; emotionella tillstånd;

    Sammanfattning : Penalty-taking performance in handball within a self-regulatory focus framework was examined. In a two-independent group design, regulatory framings (either promotion or prevention) were given to participants (N = 25) prior to penalty-taking. LÄS MER