Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Digitala spel i engelskundervisningen : en kunskapsöversikt om effekter, utmaningar och framtida perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frans Hollender; Ahmed Abed; [2023]
    Nyckelord :Digitalt spelbaserat lärande; engelska; second language; young English language learners;

    Sammanfattning : Skolor i Sverige har genom åren undergått betydande förändringar på grund av den ökande användningen av digitala verktyg. Läroplanen betonar idag vikten av digital kompetens som en nödvändig och jämlik resurs för alla elever. LÄS MER

  2. 2. Virtuell Gastronomi : En studie om maten och måltidens betydelse i den virtuella spelvärlden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Michael Schofeld; [2021]
    Nyckelord :Gaming; mat; virtuell; gastronomi; dryck; kvalitativ;

    Sammanfattning : Målet med den här studien är att försöka brygga och skapa diskussion mellan matvärlden och den virtuella spelvärlden. Mat i den virtuella spelvärlden har funnits nästan lika länge som den virtuella spelvärlden själv. LÄS MER

  3. 3. Förbättras kognitiva färdigheter varaktigt av datorspelande? : Ett axplock ur forskningens resultat och metoder

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Peter Decker; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Datorspelande har under de senaste decennierna ökat oavbrutet. Med det har ett intresse vuxit fram om hur spelande kan påverka vår hjärna. Ett nytt forskningsområde har etablerats. I början studerades mest möjliga negativa kognitiva effekter. LÄS MER

  4. 4. Ska du med och raida? : En kartläggning av sambanden mellan digitala spel, psykisk hälsa och sociala relationer till familj, vänner och omgivning bland ungdomar och unga vuxna.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Angelica Grönberg; Kevin Johansson; [2015]
    Nyckelord :computer gaming; computer; gaming; social gaming; gender; relationships; violence; aggression; social work; datorspel; digitala spel; socialt spelande; kön; social relationer; våld; aggressivitet; socialt arbete;

    Sammanfattning : Problem Det föreligger en risk att negativa effekter av digitala spel överexponerats i tidigare forskning genom att fokus riktats mot problem i större grad än möjligheter. Enligt rapporter och studier kan mycket av denna tidigare forskning inte heller anses vila på korrekt vetenskaplig grund. LÄS MER

  5. 5. Datorspel eller textbaserat läromedel – vilket fungerar bäst som lärande verktyg?

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2015]
    Nyckelord :Datorspel; lärande; digitala verktyg.;

    Sammanfattning : SammanfattningDetta examensarbete tar avstamp i den digitala verklighet barn och unga lever i idag, skolans uppdrag, samt dedebatter som rasar i Sverige kring skolans digitala utveckling och dess verktygs positiva eller negativa effekterpå elevers lärande.I läroplanen anges det tydligt att skolans uppdrag är att bland annat förbereda eleverna för den komplexa,informationstäta och snabbt föränderliga verklighet de kommer att mötas av och redan lever i. LÄS MER