Sökning: "negativt identitetsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden negativt identitetsskapande.

  1. 1. Ungdomars identitet och attityder på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Rani Kerio; [2023-08-29]
    Nyckelord :Attityd; identitet; mänskligt samspel; rollövertagande; socialt fält och sociala medier.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att sociologiskt analysera relationen mellan sociala medier och ungdomars identitetsskapande samt ungdomars upplevelser av sociala medier i relation till identitetsskapande. Frågeställningar: - Hur ser relationen ut mellan ungdomars identitet och sociala medier som ett socialt fält? - Hur upplever ungdomar att sociala medier påverkar deras identitetsskapande? Metod och material: För att erhålla ett tydligt resultat har tillvägagångssättet varit genom en kvalitativ metod som innebar semistrukturerade intervjuer med fyra respondenter mellan 17– 19 år gamla, detta för att få en djupare förståelse för ungdomars identitet och framför allt deras upplevelser på sociala medier. LÄS MER

  2. 2. Identitetsskapande genom hållbar konsumtion : En kvantitativ studie av miljöbilar ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alexander Braxell; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klimatfrågan är en av dagens mest aktuella frågor och på internationell och nationell nivå beslutas om miljömål i samhället. Strävan efter hållbarhet genomsyrar alla områden och då transportbranschen med höga utsläpp för personbilar bidrar negativt till klimatet ställs krav på att införa nya miljövänliga lösningar. LÄS MER

  3. 3. Motgångarna är min drivkraft : Unga svensk-somaliska högskolestudenters beskrivning av identitetsskapande och meningsfullhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jafar Ahmed Mohamed; [2023]
    Nyckelord :Sense of Coherence SOC ; Social Identity Theory SIT ; dual cultural belonging; well-being; motivation; purposefulness; young Somali-Swedes; Känsla av sammanhang KASAM; social identitetsteori; dubbel kulturell tillhörighet; välbefinnande; motivation; meningsfullhet; unga svensk-somalier;

    Sammanfattning : I media under de senaste åren har en mörk bild av unga svensk-somalier vuxit fram bland annat kopplat till gängkriminalitet. Det påverkar även de unga svensk-somalier som inte hamnat snett. Som en kontrast till dem som hamnat i kriminalitet, arbetslöshet och utanförskap lyfts svensk-somaliska högskolestudenter fram i denna studie. LÄS MER

  4. 4. Riktig polis – en identitet i förändring : En polis är väl polis, …eller?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Pontus Gyhagen; Sven Johansson; [2023]
    Nyckelord :Swedish Police; police; professional identity; identity; police training; Polis; Polismyndigheten; Profession; Identitet; Riktig polis; Ingripandeverksamhet; Polisutbildning;

    Sammanfattning : Många yrkesgrupper i samhället har en mer eller mindre stark och tydlig yrkesidentitet. Syftet med denna studie är att undersöka hur en yrkesgrupp med en, för de som befinner sig i den, tydlig yrkesidentitet påverkas när befattningar bemannas med personal utan motsvarande bakgrund som organisationens huvuddel. LÄS MER

  5. 5. Förlorad i särskolan? : En kvalitativ studie om hur självupplevd felaktig mottagande i särskolan påverkar identitet och framtidsutsikter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Magdalena Rääf; Malin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Framtidsutsikter; identitetsskapande; intellektuell funktionsnedsättning; livsberättelser; stigmatisering; särskola; tillhörighet;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte konsekvenser av felaktigt mottagande i särskolan för individuell identitetsutveckling och framtidsutsikter i kombination av eventuell stigmatisering. Studien använde en kvalitativ intervjumetod och byggde på djupgående intervjuer med personer som har personliga erfarenheter av felaktigt mottagande i särskolan. LÄS MER