Sökning: "negativt med reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden negativt med reklam.

  1. 1. Könsstereotyper och könsroller i marknadsföring inom sport- och hälsobranschen : En undersökning kring hur könsstereotypisk reklam inom sport- och hälsobranschen påverkar konsumenters syn på varumärket samt köpintentionen.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mehreen Islam; Kevine Ngao Loembe; Neha Kaur; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Gender marketing; Brand image; Purchase intention; Attitude; Consumer behavior; Values; Norms.; Könsstereotyper; Varumärkesimage; Köpintention; Attityd; Konsumentbeteende; Värderingar; Normer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av könsstereotypisk marknadsföring inom sport- och hälsobranschen. Forskningsfrågorna tar upp effekterna av både könsstereotypisk och icke-könsstereotypisk marknadsföring på varumärkesimage samt hur det påverkar konsumenters köpintention. LÄS MER

  2. 2. Es complicado : Representationen av Alba, utifrån hennes migrationsstatus i Jane the Virgin (2014)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Gabriel Pagés; [2023]
    Nyckelord :Representation; Venezuela; Telenovelas; Stereotyper;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar att observera och analysera hur representationen av Alba, den venezuelanska-inmigranten, förändras utifrån hennes migrationsstatus i den satiriska telenovelan (dokusåpan) - och romantisk dramakomedi: Jane The Virgin (2014). Forskningsfrågan är: Vad kan representationen av latinokaraktären som illegal fylla för syfte i Jane the Virgin?  Materialet som har analyserats är nyckelpunkter i Albas narrativ som valts för att illustrera hur huvudsakligen Alba men även hennes omgivning påverkas olika beroende på hennes migrationsstatus. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande eller exploaterande? : En kvalitativ undersökning kring transpersoners uppfattning av normbrytande könsuttryck i reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Matilda Svedberg; Nanna Geidenmark; [2022]
    Nyckelord :etisk kommunikation; reklam; normbrytande könsuttryck; transpersoner; representation;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats studerar normbrytande könsuttryck i reklam och hur detta fenomen uppfattas av gruppen transpersoner. Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för hur medieindustrin arbetar med etisk kommunikation med ett specifikt fokus på representation och identitetspolitiska grepp i reklamkampanjer. LÄS MER

  4. 4. Kan könsdiskriminerande reklam och sociala medier påverka den självupplevda kroppsuppfattningen? : En kvantitativ studie med syfte att synliggöra likheter och skillnader i hur svenska och norska kvinnor uppfattar att deras kroppsuppfattning påverkas av sociala medier och könsdiskriminerande reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ada Ferngren; Molly Nurmi; [2022]
    Nyckelord :Stereotyper; reklam; sexism; könsdiskriminering; objektifiering; kroppsskam;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på skillnader och likheter mellan svenska och norska kvinnors självupplevda kroppsuppfattning. Främst för att synliggöra kopplingar till sociala medier och könsdiskriminerande reklam. Objektifieringsteorin har använts i studien för att förstå fenomenet kroppsskam, självövervakning och självobjektifiering. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkas den psykiska hälsan av datainsamling : Kvalitativ studie om hur individers psykiska hälsa påverkas av datainsamling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sebastian Kedner; [2022]
    Nyckelord :Data; datainsamling; personlig integritet; psykisk hälsa; psykiskt välbefinnande; psykisk ohälsa; big data; Internet; digitala medel;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur individers psykiska hälsa och personliga integritet påverkas av datainsamling på internet. Modern teknik idag kan dra stor nytta av data och det kan användas för olika ändamål. Två exempel på användningsområden för insamlad data är individanpassad reklam och rekommendationssystem. LÄS MER