Sökning: "neuropsychiatric disorders"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden neuropsychiatric disorders.

  1. 1. The impact of the COVID-19 pandemic on mental health of children and adolescents

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi

    Författare :Gautam Srivastava; [2020]
    Nyckelord :COVID-19; SARS-CoV-2; coronavirus; pandemic; mental health; children; adolescents; social distancing; lockdown; isolation; quarantine; children with special needs;

    Sammanfattning : The rapidly spreading pandemic of SARS-CoV-2 (COVID-19) infection with high morbidity and mortality has overwhelmed the global healthcare services. With mysterious origins and the capacity of affecting multiple types of tissues, SARS-CoV-2 has baffled many scientists - which has posed great challenges in the development of pharmaceutical treatments and preventions (i. LÄS MER

  2. 2. Mysteriet med de överrepresenterade decemberbarnen: En kvantitativ studie om sent födda barns överrepresentation inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Pontus Nilsson; Simon Karlsson; [2020]
    Nyckelord :autism; ADHD; attention-deficit hyperactivity disorder; relative immaturity; medication; diagnosis; neuropsychiatric disorder.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Children that are born later in the year are, based on previous studies, more likely to be diagnosed with a neuropsychiatric disorder (hereby NPD), which is a bit surprising considering that NPDs are considered to be primarily genetic disorders. The aim of our study is to test the hypothesis that there is a correlation between being born later in the year and an increased prevalence of referrals from school because of suspicion of NPD. LÄS MER

  3. 3. Long-term effects of a synbiotic intervention in ADHD-patients : 18-month follow-up

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Jaqueline Fricke Palmell; [2020]
    Nyckelord :Synbiotic intervention; probiotics; prebiotics; microbiota; ADHD; autism; emotion regulation; functional impairment; lactic acid bacteria; inflammation; anti-inflammatory; Synbiotika; probiotika; prebiotika; mikrobiota; intervention; ADHD; autism; emotionsreglering; funktionsnedsättning; mjölksyrabakterier; inflammation; anti-inflammatorisk;

    Sammanfattning : A link between the gut and the brain has been proposed to influence psychiatric disorders. Probiotics have been suggested to modify the gut microbiota and thereby improve autism symptoms in children. Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) has high comorbidity with other neuropsychiatric diagnoses, including autism. LÄS MER

  4. 4. En livsberättelse om skolgången för en person med PAN

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Helén Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Livsberättelse; PANS; PANDAS; skolgång; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Sandberg, Helén (2020). En livsberättelse om skolgången för en person med PANS. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Att anpassa en lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ studie av lärares erfarenheter på fyra fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnéa Jonsson; Hallgrehn Hannah; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; Fritidshemsmiljön; Miljö; Anpassning; Möjligheter; Svårigheter; Struktur;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka erfarenheter lärare i fritidshem har av att anpassa den fysiska inomhusmiljön på fritidshemmet med utgångspunkt från elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och deras behov eller diagnos. Studien fokuserar på följande forskningsfråga: Vilka möjligheter respektive svårigheter finns enligt lärare i fritidshem av att organisera och anpassa fritidshemsmiljön för elever med NPF- behov eller diagnos? Studien var kvalitativ och fyra intervjuer har genomförts med lärare i fritidshem. LÄS MER