Sökning: "neuropsychological disorder"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden neuropsychological disorder.

  1. 1. Can Probiotics Reduce Anxiety Symptoms? : The Gut-Brain Axis And Well-Being

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Angelica Eriksson; [2022]
    Nyckelord :probiotics; gut-brain axis; anxiety; stress; human studies;

    Sammanfattning : Evidence suggests that the gut-brain axis can influence stress-related behaviour, mood and neuropsychological disorders, including anxiety. Stress exposure can increase anxiety-related symptoms such as muscle tension & worrying. Medical treatment has low success and a range of side effects on anxiety. LÄS MER

  2. 2. Lärarnas arbete med barn med ADHD i mellanstadiet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Mahha Ali; [2020]
    Nyckelord :ADHD; Barn; Skola; Undervisning; Mellanstadiet; Children; School; Middleschool; Teaching;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder, som även kallad för ADHD, är en neuropsykologisk funktionsnedsättning som är vanligt förekommande hos barn. Diagnosen medför vanligtvis olika svårigheter som kan uppmärksammas i bland annat skolan. LÄS MER

  3. 3. Tillgängliga lärmiljöer för elever med NPF : Från Flexenhet till Flexteam

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jeanine Kaparaye; [2019]
    Nyckelord :Accessible learning environments; Competence of neuropsychological deficits; Flexible organisation; Flexible resource room; Special education classroom; Flexenhet; Flexteam; Inkludering; Tillgängliga lärmiljöer; NPF kompetens; Särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka flexenheter och flexteam som startades i en av Sveriges kommun, för att anpassa lärmiljöer till elever med funktionsnedsättningar, framför allt elever inom autism och ADHD. Undersökningen bygger på följande frågor: Vad är syfte med denna valda organisation? Hur bidrar organisationen till tillgänglighet för denna grupp elever? Vilka utmaningar och utvecklingsområden kan identifieras inom den valda organisationen? Kvalitativ forskningsmetod användes i studien och semi-strukturerade intervju och fokusgruppsintervjuer genomfördes för att samla in empirin. LÄS MER

  4. 4. Day Master - Redesigning a planning board for people with cognitive disorder

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mattias Bygge; Sofie Strand; [2019]
    Nyckelord :Cognitive impairment; disability; neuropsychological disorder; medical device; memory aid; assistive technology; user-centered design; user studies; product development; iterative design; Kognitiv funktionsnedsättning; funktionshinder; tidshjälpmedel; minneshjälpmedel; NPF; välfärdsteknologi; HCD; användarstudier; produktutveckling; iterativ design;

    Sammanfattning : In assistive technology, there are mainly two different users that needs to be taken into account when developing products. The first, and most important, is the end-user who requires the product in order to function and live a normal life. LÄS MER

  5. 5. Day Master - Redesigning a planning board for people with cognitive disorder.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :MATTIAS BYGGE; SOFIE STRAND; [2019]
    Nyckelord :Cognitive impairment; disability; neuropsychological disorder; medical device; memory aid; assistive technology; user-centered design; user studies; product development; iterative design.; Kognitiv funktionsnedsättning; funktionshinder; tidshjälpmedel; minneshjälpmedel; NPF; välfärdsteknologi; HCD; användarstudier; produktutveckling; iterativ design.;

    Sammanfattning : In assistive technology, there are mainly two different users that needs to be taken into account when developing products. The first, and most important, is the end-user who requires the product in order to function and live a normal life. LÄS MER