Sökning: "neuropsykiatrisk diskurs"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden neuropsykiatrisk diskurs.

  1. 1. Professionens makt : En kritisk diskursanalys om normalitet, avvikelse och tolkningsföreträde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Philip Ternström; [2022]
    Nyckelord :Avvikelse; kritisk diskursanalys; litteraturstudie; neuropsykiatrisk diskurs; normalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ternström, Philip (2022). Professionens makt: en kritisk diskursanalys om tolkningsföreträde, normalitet och avvikelse. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Ett exkluderande epitet : En kritisk diskursanalys av ADHD

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Birgit Häger; [2015]
    Nyckelord :ADHD; discourse; power; media; neuropsychiatric disability; ADHD; diskurs; makt; media; neuropsykiatrisk funktionshinder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera diskurser om ADHD så som de framträder i Sveriges största dagstidning Dagens Nyheter under perioden 2002-2011 och i utvalda dokument utfärdade av statliga myndigheter, samt att undersöka hur dessa diskurser korresponderar med varandra. Detta görs utifrån ett intresse av mediers påverkanskraft på samhälleliga diskurser i allmänhet och dagens patogenisering av människors psykiska tillvaro i synnerhet. LÄS MER

  3. 3. Den meningsbärande diagnosen. En intervju om den neuropsykiatriska diagnosens betydelse för förskolans praktik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Johansson; [2012-10-25]
    Nyckelord :specialpedagogik; neuropsykiatrisk diagnos; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att studera hur förskollärare talar om den neuropsykiatriska diagnosens betydelse för förskolans pedagogiska praktik. Teori: Studien är kvalitativ och har en sociokulturell och diskursiv ansats med postmoderna utgångspunkter. LÄS MER