Sökning: "neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF"

Visar resultat 21 - 25 av 52 uppsatser innehållade orden neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF.

  1. 21. Barns specialpedagogiska behov som utgångspunkt för organisering av förskolans verksamhet : med fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lundberg; Charlott Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; inkludering; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; organisering av förskolans verksamhet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de organiserar verksamhetentill barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). För att undersöka detta användese-postintervju där fem verksamma förskollärare i två närliggande kommuner beskrev hur deorganiserar verksamheten till barn med NPF. LÄS MER

  2. 22. “Jag känner ganska ofta att jag inte räcker till.” : En studie om lärares uppfattningar kring förmågan att ge stöd till elever med NPF

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Michaela Högblom Fuchs; [2021]
    Nyckelord :Neuropsychiatric disabilities; Neuropsychiatric disability; NPF; School; Teachers; Needs; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; NPF; Skola; Lärare; Grundskollärare; Behov;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur grundskollärare uppfattar sin egen förmåga att ge stöd till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det har genomförts sju stycken semistrukturerade intervjuer med sju stycken grundskollärare och materialet har haft en tematisk bearbetning. LÄS MER

  3. 23. Elever med intellektuell funktionsnedsättning och NPF : En litteraturstudie med fokus på pedagogiska utmaningar och könsskillnader

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Christel Newborg; [2021]
    Nyckelord :Intellectual disability ID ; neurodevelopmental disorder NDD ; gender differences; teaching; literature review; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; könsskillnader; undervisning; litteraturstudie;

    Sammanfattning : This essay consists of a review of 34 scientific articles. The aim is to describe and compile current research about students with intellectual disability (ID) and neurodevelopmental disorder (NDD). LÄS MER

  4. 24. Hur skapar vi förutsättningar för elever med neuropsykiatriska funktionshinder i fritidshem? : En kvalitativ studie om grundlärarei fritidshem, rektorer och områdeschefs erfarneheter av resursfördelning och särskilt stöd till barn neuropsykiatriska fukn tionshinder  i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna-Carin Elv; [2021]
    Nyckelord :lärmiljöer; neuropsykiatriska funktionshinder; resursfördelning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka förutsättningar som krävs för en välfungerande resursfördelning kring särskilt stöd i fritidshem gällande elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF).   Forskningsfrågor:  ·       Hur arbetar olika verksamheter för att bedöma tilldelningen av särskilt stöd till elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på fritidshemmet?  ·       Hur kan skolans organisation och miljö utformas för att skapa anpassade förutsättningar för elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Studiens ansats är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer med två lärare i fritidshem, två rektorer och en områdeschef. LÄS MER

  5. 25. Möjligheten för eleven att nå sin fulla potential : Hur sker arbetet specialpedagogiskt för elever med Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Ejdsell; [2021]
    Nyckelord :NPF; lärmiljö; extra anpassningar; särskilt stöd; lärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att titta på hur lärare och specialpedagoger arbetar med extra anpassningar ochsärskilt stöd och elever som har NPF i grundskolan samt hur dessa följs upp och utvärderas. I studienhar halvstrukturerade intervjuer med 4 lärare från 4 olika grundskolor, 2 olika mellanstadieskolor och2 olika högstadieskolor och 4 specialpedagoger/speciallärare. LÄS MER