Sökning: "neuropsykiatrisk funktionsvariation"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden neuropsykiatrisk funktionsvariation.
1. ADHD hos kvinnor: hälsoupplevelser och strategier vid ohälsa : en icke-systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsvariation vars karaktäristiska symtom är en kombination av ouppmärksamhet, hyperaktivitet och bristande impulskontroll. ADHD är vanligare bland pojkar under 18 år, men könsfördelningen jämnar ut sig hos patienter över 18 år. LÄS MER
2. Patienter med autismspektrumtillstånd och deras upplevelser av bemötande inom vården
Kandidat-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Autismspektrumtillstånd är en neuropsykiatrisk funktionsvariation och ett brett spektrum som kännetecknar kommunikationsbesvär, svårigheter att anpassa sig i sociala sammanhang samt upplevelse av sensoriska anomalier. Personer med autismspektrumtillstånd kan förekomma inom alla vårdaspekter och har högre risk att drabbas av samsjuklighet i jämförelse med personer utan autismspektrumtillstånd. LÄS MER
3. Tar frivårdens arbetsmetoder hänsyn till funktionsvariationer? : En kvalitativ studie om hur frivårdskoordinatorers arbetsmetoder och kunskap stödjer klienter med intellektuella- och/eller neuropsykiatriska funktionsvariationer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Kriminalvården rapporterar om att förekomsten av neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) inom kriminalvården är överrepresenterad (Nilsson, 2011). Det finns även anledning att anta att personer med intellektuell funktionsvariation (IF) finns bland klientelet inom frivården. LÄS MER
4. Det inkluderande fritidshemmet! : En studie om lärare i fritidshems syn på inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här studien handlar om att skapa kunskap och förståelse om hur lärare i fritidshem ser på sitt arbete med inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det har gjorts genom en kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning som lärare i fritidshem runt om i Sverige fått svara på. LÄS MER
5. Det inkluderande fritidshemmet! : En studie om lärare i fritidshems syn på inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här studien handlar om att skapa kunskap och förståelse om hur lärare i fritidshem ser på sitt arbete med inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det har gjorts genom en kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning som lärare i fritidshem runt om i Sverige fått svara på. LÄS MER