Sökning: "neuropsykiatriska funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriska funktionshinder.

  1. 1. Vilka redskap har du? : En enkätundersökning om musiklärares förutsättningar och praktik av anpassningar och stöd för elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ida Fridlund; [2019]
    Nyckelord :NPF neuropsykiatriska funktionshinder ; musikundervisning; ADHD; autism; specialpedagogik; musiklärare; särskilda behov; grundskolor;

    Sammanfattning : Utifrån att själv jobbat som musiklärare och därigenom fått se de utmaningar en musikundervisningssituation kan innebära för elever med Neuropsykiatriska funktionshinder (härefter förkortat NPF, och innefattande till exempel ADHD och autism) väcktes mitt intresse att undersöka detta. Min ambition har varit att a) undersöka musiklärares förutsättningar för att undervisa elever med NPF, b) undersöka vad musiklärare använder för stöd och anpassningar i relation till elever med NPF. LÄS MER

  2. 2. FÖRUTSÄGBARHETENS LOV OCH RUTINENS VÄLSIGNELSE : Examensarbete om möbeldesign för människor med psykisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Arna G Magnúsdóttir; [2018]
    Nyckelord :möbeldesign; autism; adhd; psykisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The purpose of this exam project in furniture design is to investigate what special needs persons with neuropsychiatric disorders have – especially those with ADHD and autism – and how furniture design can be of aid, by designing a piece of furniture that can meet some of those needs. I have mainly based my reasonings on books about neuropsychiatric disorders, such as Hallberg and Hallberg (2015) and Hjelmquist (2006), who has interviewed adults with these diagnoses. LÄS MER

  3. 3. Fem kuggar i en gemensam problematik : Organisatorisk samverkan kring ungdomar med ADHD

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Nathalie Källestig; [2018]
    Nyckelord :ADHD; Anknytningsteori; socialtjänstlagen; KASAM; neuropsykiatriska funktionshinder; socialtjänstens samverkan;

    Sammanfattning : The following essay is an informative such, with the focus of the collaboration between social resources, in the life of teenagers diagnosed with ADHD. Keeping the child’s best interest at heart, I analyzed how these collaborations are structured today. LÄS MER

  4. 4. Barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I ett glapp mellan LVU och LPT?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Cassandra Cramér Dalberg; [2017-12-08]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gränsdragningen mellan lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga(LVU) och lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) har länge varit föremål för diskussion. Det finns idag barn och unga med beteendeproblematik som varken uppfyller kriterierna för tvångsvård enligt LVU eller LPT. LÄS MER

  5. 5. Stigmatiserad av skolan : En narrativ analys av elva självbiografiska berättelser författade av personer med neuropsykiatriska funktionshinder.

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Samhällskunskap

    Författare :Nora Kirstine Grimstrup; [2017]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionshinder; skolgång; stigmatisering; avvikandets sociologi; självbiografier; narrativ analys.;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och har till syfte att undersöka om och i så fall hur personer med neuropsykiatriska funktionshinder upplevt att skolan har förstärkt känslan av utanförskap och stigma. Detta görs med en narrativ metod där elva svenska självbiografiska berättelser författade av personer med ett neuropsykiatriska funktionshinder tematiserats utifrån fyra teman; mobbingens funktion för att vidmakthålla skolnormen, skolprestationer som resultat avskolstrukturer, utanförskap, och strategier för anpassning. LÄS MER