Sökning: "neuropsykiatriska funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriska funktionshinder.

  1. 1. Blir du inte sedd stannar du slutligen hemma : En studie om hälsofrämjande arbete med hemmasittande gymnasieelever för återgång till skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete; Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Lillevi Lund; Sara Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Dropout-students; upper secondary school; school absenteeism; health promotion work; Hemmasittare; gymnasieskola; skolfrånvaro; hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : Previous research about dropout-students where the student has a long absence from school shows different complicated causes to them staying at home. Non secondary education leads to less chances of work and eventually a worse quality of life, often related to mental illness. LÄS MER

  2. 2. "Det är good enough" : En kvalitativ studie om lärarens komplexa roll i arbetet med elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Malin Berggren; [2020]
    Nyckelord :schoolrefusal; school non-attendance; school absenteeism; elementary school; disabilities; low arusal; teacher; autism; skolvägran; skolbesök; skolfrånvaro; grundskola; funktionshinder; lågaffektivt bemötande; lärare; autism; hemmasittare; lärare; NPF;

    Sammanfattning : Bakgrund: Omfattande skolfrånvaro för s.k. hemmasittare kan innebära stora konsekvenser för eleven senare i livet och det kan kvarstå ända upp i vuxen ålder. Elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) som Autism Spectrum Disorder (ASD) och Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en stor andel av hemmasittarna. LÄS MER

  3. 3. Vilka redskap har du? : En enkätundersökning om musiklärares förutsättningar och praktik av anpassningar och stöd för elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ida Fridlund; [2019]
    Nyckelord :NPF neuropsykiatriska funktionshinder ; musikundervisning; ADHD; autism; specialpedagogik; musiklärare; särskilda behov; grundskolor;

    Sammanfattning : Utifrån att själv jobbat som musiklärare och därigenom fått se de utmaningar en musikundervisningssituation kan innebära för elever med Neuropsykiatriska funktionshinder (härefter förkortat NPF, och innefattande till exempel ADHD och autism) väcktes mitt intresse att undersöka detta. Min ambition har varit att a) undersöka musiklärares förutsättningar för att undervisa elever med NPF, b) undersöka vad musiklärare använder för stöd och anpassningar i relation till elever med NPF. LÄS MER

  4. 4. FÖRUTSÄGBARHETENS LOV OCH RUTINENS VÄLSIGNELSE : Examensarbete om möbeldesign för människor med psykisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Arna G Magnúsdóttir; [2018]
    Nyckelord :möbeldesign; autism; adhd; psykisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The purpose of this exam project in furniture design is to investigate what special needs persons with neuropsychiatric disorders have – especially those with ADHD and autism – and how furniture design can be of aid, by designing a piece of furniture that can meet some of those needs. I have mainly based my reasonings on books about neuropsychiatric disorders, such as Hallberg and Hallberg (2015) and Hjelmquist (2006), who has interviewed adults with these diagnoses. LÄS MER

  5. 5. Fem kuggar i en gemensam problematik : Organisatorisk samverkan kring ungdomar med ADHD

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Nathalie Källestig; [2018]
    Nyckelord :ADHD; Anknytningsteori; socialtjänstlagen; KASAM; neuropsykiatriska funktionshinder; socialtjänstens samverkan;

    Sammanfattning : The following essay is an informative such, with the focus of the collaboration between social resources, in the life of teenagers diagnosed with ADHD. Keeping the child’s best interest at heart, I analyzed how these collaborations are structured today. LÄS MER