Sökning: "neuropsykiatriska funktionshinder"

Visar resultat 16 - 20 av 66 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriska funktionshinder.

  1. 16. Barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I ett glapp mellan LVU och LPT?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Cassandra Cramér Dalberg; [2017-12-08]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gränsdragningen mellan lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) har länge varit föremål för diskussion. Det finns idag barn och unga med beteendeproblematik som varken uppfyller kriterierna för tvångsvård enligt LVU eller LPT. LÄS MER

  2. 17. Stigmatiserad av skolan : En narrativ analys av elva självbiografiska berättelser författade av personer med neuropsykiatriska funktionshinder.

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Samhällskunskap

    Författare :Nora Kirstine Grimstrup; [2017]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionshinder; skolgång; stigmatisering; avvikandets sociologi; självbiografier; narrativ analys.;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och har till syfte att undersöka om och i så fall hur personer med neuropsykiatriska funktionshinder upplevt att skolan har förstärkt känslan av utanförskap och stigma. Detta görs med en narrativ metod där elva svenska självbiografiska berättelser författade av personer med ett neuropsykiatriska funktionshinder tematiserats utifrån fyra teman; mobbingens funktion för att vidmakthålla skolnormen, skolprestationer som resultat avskolstrukturer, utanförskap, och strategier för anpassning. LÄS MER

  3. 18. To extinguish fires. A comparative study of three different collaboration models in the work of behavior problems

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Ingelström; [2017]
    Nyckelord :“Collaborative problem solving”; Diskursanalys; Giraffspråket; Grundskolan; Lågaffektivt bemötande; Neuropsykiatriska funktionshinder; Problemskapande beteende; Samverkansmodeller; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen i denna specialpedagogiska uppsats, är att finna variationer och mönster i tre vanligt förekommande samverkansmodeller, som är påtalade i litteratur och i olika pedagogiska sammanhang. Begreppet samverkansmodell är ett eget utformat begrepp som för mig i denna studie innebär att de studerade modellerna kan bidra med komponenter som; samarbete, empati, kommunikation och pedagogiska verktyg till att arbeta med problemskapande beteende. LÄS MER

  4. 19. Inkludering i skolverksamhet : En analys om en grupp pedagogers uppfattning om en inkluderande skolverksamhet

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Maria Ankarlund; [2017]
    Nyckelord :inclusion; neuropsychiatric disability; teaching strategies; business learning; inkludering; neuropsykiatriska funktionshinder; undervisningsstrategier; verksamhetslärande;

    Sammanfattning : Inkludering är ett begrepp vilket kan antyda individens gemenskap med andra människor, en gemenskap baserad på upplevd ömsesidighet och delaktighet. Inkluderad kan även antyda att någon eller något ingår i en kontext, exempelvis att eleven är en del av gruppen eller att momsen är inkluderad i priset. LÄS MER

  5. 20. Stigmatiserad av skolan : En narrativ analys av elva självbiografiska berättelser författade av personer med neuropsykiatriska funktionshinder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Samhällskunskap

    Författare :Nora Kirstine Grimstrup; [2017]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionshinder; skolgång; stigmatisering; avvikandets sociologi; självbiografier; narrativ analys.;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och har till syfte att undersöka om och i så fall hur personer med neuropsykiatriska funktionshinder upplevt att skolan har förstärkt känslan av utanförskap och stigma. Detta görs med en narrativ metod där elva svenska självbiografiska berättelser författade av personer med ett neuropsykiatriska funktionshinder tematiserats utifrån fyra teman; mobbingens funktion för att vidmakthålla skolnormen, skolprestationer som resultat av skolstrukturer, utanförskap, och strategier för anpassning. LÄS MER