Sökning: "neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF"
Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF.
1. Från skolvärlden till sysselsättning eller vidareutbildning : Samstart som hjälp med övergången
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate the Samstart project and explore the support services it provides for individuals with neurodivergence. Through interviews with professionals involved in the project, the responses will be analyzed using the concept of stigma. The empirical data has been subjected to thematic analysis. LÄS MER
2. En idrott för alla : Delaktighet och inkludering för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Barn med NPF har en ökad risk för fysisk och psykisk ohälsa. Det har visat sig att fysisk aktivitet förebygger ohälsa och främjar social- och kognitiv utveckling. Forskning på området har dessvärre visat att barn med NPF slutar idrotta före tonåren i större utsträckning än neurotypiska barn. LÄS MER
3. Framgångsfaktorer i undervisningen En fenomenografisk studie av vad som bidrar till kunskapsutveckling och välmående, enligt elever med NPF
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Skolans uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning och uppväga skillnader i elevers förutsättningar med hjälp av tillgänglig lärmiljö, extra anpassningar och särskilt stöd. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) uppvisar sämre mående och måluppfyllelse än övriga elever. LÄS MER
4. "Hemmasittare" - arbetet med elever med problematisk skolfrånvaro ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Den här studien undersöker hur lärare och specialpedagoger på lågstadiet F-3 ser på "hemmasittare"/problematisk skolfrånvaro och hur de arbetar med dessa elever. Det vanligaste skälen till problematisk skolfrånvaro är till exempel psykisk ohälsa, NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar), en känsla av utanförskap eller en negativ självbild. LÄS MER
5. Magin i estetiskt skapande : En kvalitativ intervjustudie om skapandets möjligheter för barn med Autismspektrumtillstånd (AST)
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Antalet hemmakämpare ökar i vårt samhälle, barn som mår så dåligt att de inte klarar av att gå till skolan. Många av dessa är barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, bland annat AST som ofta har svårigheter med både kognitiva och sociala förmågor. LÄS MER