Sökning: "neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF.

  1. 1. Tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter i grundskolan. : - En vision eller verklighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Annica Notheus; [2023]
    Nyckelord :early interventions; reading and writing difficulties; neurodevelopmental disorders; ND; grades 1-3.; Tidiga insatser; läs- och skrivsvårigheter; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; årskurs 1-3.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och när lärare implementerar tidiga insatser för läs- och skrivsvårigheter hos elever i årskurs 1-3, samt inom vilken tidsram dessa anpassningar sker. Studien belyser de nuvarande framgångsfaktorerna i skolor och de brister som behöver åtgärdas i arbetet med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. “Tillräckligt med kunskap för att bemöta klienten men inte för att förstå” : En studie om socialsekreterares erfarenheter av bemötande med klienter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Teodora Milicevic; Frida Tjärnström; [2022]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; ekonomiskt bistånd; kunskapsluckor; konsekvenser; utbildning;

    Sammanfattning : Socialsekreterare inom socialtjänsten uppskattar att av de klienter som de möter har 50 procent en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Det är därför viktigt att socialsekreterare har kunskap och utbildning om NPF. LÄS MER

  3. 3. En diagnos identifierar inte en person, men personens behov kan synliggöra en diagnos : En kvalitativ studie om socialarbetares upplevelse av arbetet med föräldrarmed neuropsykiatriska diagnoser

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Madelene Forss; Lovisa Bosinaki; [2022]
    Nyckelord :Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; identifiering; npf; adhd; autism; föräldraskap; föräldraförmåga;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är att vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) kan uppleva utmaningar dels i rollen som förälder, dels i relation till samhällets förväntningar men även i kontakt med myndigheten. I ett hjälpsystem som kräver en viss självständighet och förmåga att upprätthålla struktur för att tillvarata sina rättigheter, fann vi intresse i att närma oss hur socialarbetare kan identifiera och synliggöra personer med kognitiva nedsättningar för att möjliggöra rätten till likvärdigt stöd och hjälp. LÄS MER

  4. 4. "Vi kommer ju framåt för att alla är olika" : En kvalitativ studie om hur vårdnadshavare till barn med autism upplever samarbetet med skolan och skolans arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hampus Fred; Louisa Nordmark; [2021]
    Nyckelord :autism; vårdnadshavare; förståelse; anpassningar; samarbete; inkludering;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur vårdnadshavare till barn med autism upplever samarbetet med skolan samt vilka aspekter av skolans arbete med och stöttning av deras barn som de upplever som positiva eller negativa.  Som bakgrund till vår studie har vi utgått från debattinlägg om ämnet och en rapport som kartlagt anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i Uppsala län. LÄS MER

  5. 5. Stödinsatser för gymnasieelever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie med lärare, specialpedagoger och rektorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Helena Swärd Granath; Håkan Nordström; [2021]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; särskilt stöd; extra anpassningar; lärmiljöer; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka rektorers, specialpedagogers och lärares erfarenheter av stödinsatser för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), samt vilka möjligheter och utmaningar dessa yrkesgrupper erfar i arbetet med att utforma och genomföra stödinsatser för denna elevgrupp. Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativ metod i form av intervjuer med de tre ovan nämnda yrkeskategorierna vid tre olika gymnasieskolor. LÄS MER