Sökning: "neuropsykiatriskt funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriskt funktionshinder.

  1. 1. En del av alla : Svenska universitetsbiblioteks arbete för att tillgängliggöra sin verksamhet för neuropsykiatriskt funktionshindrade studenter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emmy Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; neuropsykiatriskt funktionshinder; universitetsbibliotek; autism; ADHD; språkstörning; tourettes; tillgänglighet;

    Sammanfattning : In today’s society, everyone should have the opportunity to study at university. To support this the Swedish government wants all universities to work with broadened participation. LÄS MER

  2. 2. Tycker vi lika - och spelar det någon roll? : Inkludering - En fallstudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ariel Emilio Espinosa; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; delaktighet; jämlikhet; funktionshinderspolitik; skolmiljö; AST-klasser; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Hur landets skolpolitik bör utformas och implementeras är en återkommande fråga i den politiska debatten. Den jämlika skolan, som bottnar i likvärdighet, menar regeringen är målet. LÄS MER

  3. 3. Anknytningsmönster hos föräldrar vars barn fått diagnosen AD/HD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Leena Nygren; [2017]
    Nyckelord :ADHD; Attachment; Stress; Children; Parents; ADHD; Anknytning; Stress; Barn; Föräldrar;

    Sammanfattning : Inledning: Diagnostisering och behandling av AD/HD sker primärt i enlighet med forskning som beskriver tillståndet som ett neuropsykiatriskt funktionshinder, vilket implicerar biologiska orsaker. Något som fortfarande är underrepresenterat inom forskningen är relationen mellan diagnosen AD/HD och anknytnings- och uppväxtförhållanden. LÄS MER

  4. 4. Att be om hjälp : Hur ser unga vuxna med neuropsykiatriskt funktionshinder på den hjälp och stöd de får idag?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Christina Hagberg; [2017]
    Nyckelord :neuropsykiatri; lss-boende; diagnos; behandling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur unga vuxna med ett neuropsykiatriskt funktionshinder som bor på boenden med särskilt stöd ser på den hjälp och det stöd de får av professionella hjälpare idag. Frågeställningarna är: Hur upplever unga vuxna att de kan få hjälp och stöd med psykiska problem? Vilket inflytande har de på den hjälp de kan få och vilket inflytande har omgivningen (personal och anhöriga) på dem? Studien utgår från den hermeneutiska forskningstraditionen och har en kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 5. ADHD-coaching, ett komplement till övriga behandlingsformer för barn, ungdomar och vuxna med ADHD diagnos? : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Celine Lassen; [2015]
    Nyckelord :ADHD Adults; ADHD Youth; ADHD Coaching; Neuropsychiatric disability; Methods; Treatment; ADHD Vuxna; ADHD Barn Ungdom; ADHD-coaching; Neuropsykiatrisk funktionshinder; Metoder; Behandling;

    Sammanfattning : Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som inte bara har ökat bland barn, utan även hos vuxna. Enligt Socialstyrelsen beror denna ökning på att det finns en större kunskap om diagnosen och symtomen märks tydligare i och med att vi nu lever i ett informationssamhälle med högre kognitiva krav. LÄS MER