Sökning: "neurotypiska barn"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden neurotypiska barn.

  1. 1. En idrott för alla : Delaktighet och inkludering för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Susanna Grimaldi; [2024]
    Nyckelord :ADHD; autism; NPF; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; psykologi; system teori; barn; specialpedagogik; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Barn med NPF har en ökad risk för fysisk och psykisk ohälsa. Det har visat sig att fysisk aktivitet förebygger ohälsa och främjar social- och kognitiv utveckling. Forskning på området har dessvärre visat att barn med NPF slutar idrotta före tonåren i större utsträckning än neurotypiska barn. LÄS MER

  2. 2. Ätsvårigheter hos barn med attention deficit hyperactivity disorder och/eller autismspektrumstörning och bedömning av dessa : en scoping review

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Julia Stegfeldt; Clara Sonesson Sörman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn med attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) och autismspektrumstörning (AST) verkar ha en inadekvat nutritionsstatus i jämförelse med neurotypiska barn. Diskussioner förs kring vanligt förekommande ätsvårigheter hos dessa barn och hur de påverkar nutritionsstatusen. LÄS MER

  3. 3. Tidig läsinlärning och autism : En kunskapsöversikt om svårigheter och bakomliggande orsaker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Pia Nyman; Carola Petö; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett särskilt fokus har lagts vid läsförståelse i läroplanen då kunskapskrav för detta redan lagts in i årskurs 1 i grundskolan. En elevgrupp som har identifierats med motgångar i framför allt läsförståelse är barn med autism. Med en svag läsförståelse påverkas kunskapandet inom alla ämnen negativt. LÄS MER

  4. 4. Neurodevelopmental disorders and team sports : Conditions for including children and youths with neurodevelopmental disorders in team sports in Sweden

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Breitkreuz Chauvet; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental Disorders; Autism Spectrum Disorder ASD ; Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADHD ; Tourette Disorder TD ; Developmental Language Disorder DLD ; team sports; inclusion;

    Sammanfattning : Background: Children and youths with neurodevelopmental disorders are less physically active and have inferior physical fitness levels than their typically developed peers. Organized activities, especially team sports, can be challenging to this group due to common socio-behavioral, linguistic, and personality characteristics and limitations in motor proficiency. LÄS MER

  5. 5. Skolsituationen för barn med Autism och ADHD : Ur ett föräldrarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Carolina Almeborg; Jessica Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Autism; ADHD; neurodevelopmental disorders; school; teachers; knowledge; Autism; ADHD; NPF; skola; lärare; kunskap;

    Sammanfattning : Skolvägran hos barn med autism är vanligare än hos neurotypiska barn (Munkhaugen et al.,2017) och barn med ADHD riskerar att inte nå godkänt betyg i skolan (Jangmo et al., 2019). Lärares bristande kunskaper om NPF samt otillräckliga anpassningar i skolan har lyfts somorsaker till detta (Anderson, 2020). LÄS MER