Sökning: "new media logic"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden new media logic.

  1. 1. JUST NU: Studenter granskar pushar : en kvalitativ intervjustudie om hur beslutsprocesser och strategier påverkar svenska nyhetsredaktioners val att skicka ut pushnotiser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Aleksandra Boskovic; Sebastian Luuk; [2024]
    Nyckelord :push notifications; news-values; decision-making process; editorial organization; digital media logic; news distribution; digital journalism; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to provide an understanding of the reasoning and decision-making processes of Swedish newspapers in their work with push notifications. Hence the overarching research question is: how do Swedish newsrooms reason about the choice to spread certain news through push notifications? In order to answer this research question, seven semi-structured interviews with online editors, news editors and managing editors from three different newspapers (Svenska Dagbladet, Norrköpings Tidningar, Kristianstadsbladet/Norra Skåne) were conducted. LÄS MER

  2. 2. "Mer ett fylleslag än ett landslag med Coca-Cola i flaskorna" : En kritisk diskursanalys av svenska kvällstidningarnas framställning av det svenska damlandslaget i fotboll under VM 2023

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Gustafsson; Linn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :FIFA Women s World Cup 2023; Football; Evening Newspapers; Swedish Women s National Football Team; Gender; Framing Theory; Stereotypes; Fairclough; Fotbolls-VM 2023; Fotboll; Kvällstidningar; Svenska damlandslaget; Genus; Inramningsteori; Stereotyper; Fairclough;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tio stycken artiklar från kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, med syftet att undersöka hur svenska kvällstidningar reproducerar eller utmanar stereotyper i sin rapportering om det svenska damlandslaget under fotbolls-VM i Australien och Nya Zeeland 2023, utifrån genus- och inramningsteorin. Vi använder en kritisk diskursanalys med utgångspunkt i Norman Faircloughs tredimensionella modell. LÄS MER

  3. 3. Populism From Below : Mapping User-Centered Populist Content on TikTok

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Freja Ingelstam; [2023]
    Nyckelord :TikTok; Social Media; Media Logic; Affordance Theory; Political Communication; Populism; Regression Analysis;

    Sammanfattning : This thesis explores an understudied area in political communication research by examining populist communication on the social media platform TikTok. Specifically, the study focuses on content related to the Sweden Democrat party during the 2022 election. LÄS MER

  4. 4. Using Approximate Computing Circuits to Optimize Power of an ASIC

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för elektro- och informationsteknik

    Författare :Padmashree Nuggehalli Srinivasa; Shi-Tien Hsing; [2023]
    Nyckelord :ASIC; Power; Optimization; Approximate Arithmetic Circuits; Approximate Computing; Technology; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The growing demand for network cameras to support real-time image processing and machine-learning applications has created a need for low-power solutions. Although technology scaling makes complex computations feasible, voltage scaling is limited, leading to higher power density and dark silicon problems. LÄS MER

  5. 5. SVT Nyheter på TikTok - ett år in : En kvantitativ innehållsanalys om SVT Nyhets närvaro på TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Josefine Johansson; Linnea Liljedahl; [2023]
    Nyckelord :TikTok; SVT Nyheter; medielogik; sociala medier; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : This study aims to examine the presence of the Swedish news agency SVT Nyheter on the social media platform TikTok. The platform is relatively new and was not originally designed for news but with time more and more news agencies have started to share their content on TikTok. SVT Nyheter has been active on the platform since November 2022. LÄS MER