Sökning: "new preschool teacher"

Visar resultat 16 - 20 av 127 uppsatser innehållade orden new preschool teacher.

  1. 16. Pedagogiskt ledarskap i förskolan. : En kvalitativ studie om tolkning och tillämpning av förskolans läroplan, ledarskap, ansvarsroller och processkvalitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vesna Trajkovska; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; leadership; management; quality in preschool; preschool; responsibility roles preschool; process quality in preschool; preschool curriculum; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; ledning; kvalitet i förskolan; förskolan; ansvarsroller förskolan; processkvalitet i förskolan; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Förskolepersonalens lednings- och ansvarsroller har förtydligats i samband med nya statliga riktlinjer och en ny läroplan, reviderad (2018) då förskolepersonal med olika befattningar visat svårigheter att uppfylla förskolans läroplan, mål och uppdrag. Tolkningen av det nya uppdraget varierar från förskola till förskola. LÄS MER

  2. 17. Material och dess olika användningsområden i förskolans arbete med kemi : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar och syften bakom val av material för att gynna barns utforskande i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Skalare; Louise Zander; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; Material; Natural science knowledge interests; preschool; The role of the preschool teacher; Förskola; Förskollärarens roll; Kemi; Material; Naturvetenskapliga kunskapsintressen;

    Sammanfattning : Using materials in preschool is nothing new, however, the preschool teachers' choice of material can result in different possibilities. The purpose of the study is to gain a deeper knowledge of preschool teachers' perceptions of using different materials in the work with chemistry in the preschool learning environment, to make visible the purposes behind the preschool teachers' choices. LÄS MER

  3. 18. Musikundervisning i förskolan : En studie om aktionsforskningens påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabella Bengtsson; Tina Svedberg; [2022]
    Nyckelord :musikundervisning; aktionsforskning; förskolan; musik; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Under förskollärarutbildningen har de estetiska lärprocesserna framställts som betydelsefulla och grundläggande i barns utveckling och lärande. Ett av de estetiska ämnena är musik som ger barn möjlighet att uttrycka tankar och känslor vilket kan skapa trygghet och gemenskap (Still 2011). LÄS MER

  4. 19. Digitala verktyg i ett flerspråkigt klassrum : En kvalitativ studie om digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Daulin; [2022]
    Nyckelord :digital tools; multilingualism; language development; vocabulary; primary school; digitala verktyg; flerspråkighet; språkutveckling; ordförråd; F-3;

    Sammanfattning : I och med samhällets växande mångfald samt digitaliseringen som bidragit med nya verktyg för lärande, behöver lärare se över hur digitala verktyg på olika sätt kan stödja elevers språkutveckling i skolan. Syftet med studien är att synliggöra lärares upplevelser kring digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling. LÄS MER

  5. 20. Barns väg till en adekvat digital kompetens : Förskollärarnas konstruktioner av den digitala undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Belinda Dahlström; Malina Fransson; [2022]
    Nyckelord :Preschool; teaching; construction; adequate digital competence; Lpfö18; approach; digitization; Förskola; undervisning; konstruktion; adekvat digital kompetens; Lpfö18; förhållningssätt; digitalisering;

    Sammanfattning : Regeringen har tagit fram en digitaliseringsstrategi med syfte att utveckla den digitala undervisningen i förskolan och reducera den rådande digitala klyftan i samhället. Det framgår att förskolan är en viktig utgångspunkt för barns adekvata digitala kompetens. LÄS MER