Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Föräldrarnas syn på ungdomars minskande alkoholdrickande – En kvalitativ studie i Öckerö kommun
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Jag har i denna kvalitativa uppsats studerat föräldrars inställning till ungdomars minskade alkoholkonsumtion i Öckerö kommun. Öckerö kommuns drogvaneundersökningar, som görs på den enda kommunala högstadieskolan, visar på att de ungdomar som inte druckit alkohol har ökat med 70 procent från år 2003. LÄS MER
17. Språklig medvetenhet hos högstadieelever i franska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken årskurs det är lämpligt att börja ge elever med franska som B-språk en grammatikundervisning byggd på regelförklaringar. Undersökningen är inspirerad av det svenska projektet STRIMS – Strategier vid inlärning av moderna språk, och metoden för att ta reda på frågeställningen är hämtad härifrån. LÄS MER
18. Ett rum för skapande - en studie av högstadieelevers musikskapande i skolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: The creative room - highschool students creating music at school. I have studied a class in ninth grade that had as a task in school to compose their own music. Beside observing the entire class I have followed four students during their music creation process. LÄS MER
19. The last of the Sweet Home men : Masculinity studies of Paul D in Beloved
Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora; Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : This study considered Toni Morrison’s novel Beloved. This essay focuses on Paul D and his journey to recover his manhood since he had been deprived of it as a slave. I have examined Paul D’s character through the lens of masculinity studies that are framed by issues of ethnicity and race. LÄS MER
20. - För vi har slutat nian, fyfan va' vi é bra! : En kritisk diskursanalys av grundskolans fostran från Lgr62 till och med Lpo94
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : I have studied the curriculum for the compulsory Swedish school, from the curriculum from year 1962 when the Swedish grundskolan became a reality, to the curriculum from year 1994, the one in practice today. My primary interest has been what the curriculum says about bringing up the Swedish youth. LÄS MER