Sökning: "nian"
Visar resultat 26 - 30 av 30 uppsatser innehållade ordet nian.
26. Elevers tankar kring naturvetenskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Anledningarna till att elever ska läsa naturvetenskap är många: allmänbildning, kulturarv,demokrati och ekonomisk vinning. Trots detta visar forskning att elevers intresse förnaturvetenskap ofta minskar med åren. Syftet med detta arbete är att studera hur elever talarom naturvetenskap vid olika åldrar. LÄS MER
27. "Det är slutbetyget i nian som gäller." En intervjustudie om hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i biologi.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SammanfattningSkolverket har formulerat nationella kursplaner och betygskriterier som samtliga lärare är skyldiga att följa i sittarbete. Varje skola har sedan möjligheten att utforma lokala kursplaner för att konkretisera de nationella. På såsätt kan de underlätta lärarnas arbete och klargöra för eleverna hur de kan nå kunskapsmålen. LÄS MER
28. Gruppvägledning i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt examensarbete bygger på en gruppvägledningsomgång som vi genomförde hösten 2005 med en grupp av sex elever som då gick i nionde klass och var på väg att välja till gymnasiet. Syftet med examensarbetet var att undersöka om gruppvägledningen hjälpte eleverna inför gymnasievalet. LÄS MER
29. Ungdomars val av gymnasieprogram - en studie av motiv och inställning hos elever på omvårdnadsprogrammet
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Min avsikt med den här uppsatsen är att undersöka vilka motiv och vilken inställning som ligger bakom valet av gymnasieprogram i årskurs nio, mer specifikt omvårdnadsprogrammet. Jag vill också ta reda på vilken information som har haft mest betydelse för eleverna vid valet samt undersöka vilka framtidsplaner eleverna har. LÄS MER
30. Planering avslöjdarbeten : En studie av tre lärares och sex elevers uppfattningar och erfarenheter av planering i textilundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Att eleven skulle vara delaktig i planeringen av sina arbeten blev uppmärksammat i och med Lgr 62 och Lgf 69 då man påpekade vikten av att elever skulle vara delaktig i en process. Tidigare hade slöjden varit fokuserad på produktion och nu ville man att undervisningen även skulle koncentreras på de två första stegen, idé och planering. LÄS MER