Sökning: "nivåanpassat arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden nivåanpassat arbete.

  1. 1. En intervjustudie om lärares arbete med läskunniga elever i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Sundell; Johanna Wictorin; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med syfte att belysa lärares identifiering av elevers läskunnighet samt belysa några aspekter av att elever med olika mycket erfarenhet av läsning sitter i samma klassrum, varav några redan är läskunniga. Studiens syfte besvaras genom tre forskningsfrågor som handlar om hur ett antal lågstadielärare beskriver att de anpassar den individuella och den gemensamma läsundervisningen samt vilka möjligheter och begränsningar lärarna upplever med undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Att vara i gränslandet : En studie av nivåanpassat arbete

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Amelie Laurin; [2016]
    Nyckelord :arbete; nivåanpassat arbete; grundad teori; stigma; identitet; klassifikation;

    Sammanfattning : Det finns många människor i dagens samhälle som har svårigheter som hindrar dem från att arbeta. Det finns olika alternativ för dem när det kommer till arbete och ett av dessa är att arbeta nivåanpassat. LÄS MER

  3. 3. Läsinlärningsmetoder och kompensatoriska hjälpmedel för elever i läs- och skrivsvårigheter : Intervjustudie med lärare i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Farhana Kazi; [2015]
    Nyckelord :läsförståelse; kompensatoriska hjälpmedel; läs- och skrivsvårigheter; läsinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka vilka läsinlärningsmetoder som intervjuade pedagoger tycker underlättar undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter. I studien undersöks dessutom vilka kompensatoriska hjälpmedel som pedagogerna tycker kan underlätta undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter i de lägre årskurserna f-3. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbete : nya didaktiska perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Oskar Munkby; Marie-Louise Svensson; [2015]
    Nyckelord :språkutveckling; språkutvecklande arbete; nya didaktiska perspektiv; fristående skola; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund Tidigare forskning visar att språkutvecklande arbete behövs för att ge elever med olika språkbakgrund så goda förutsättningar som möjligt att utveckla sitt språk, internationella undersökningar av skolresultat pekar på att svenska elever tappar resultatmässigt jämfört med andra länder gällande läsförmåga. I bakgrundskapitelet presenteras mer ingående teorier från tidigare forskning om varför språkutvecklande arbete behövs och teorier om hur språkutvecklande arbete kan bedrivas i undervisningen med fokus på förskoleklass samt årskurs 1-3. LÄS MER

  5. 5. Förebyggande och stödjande arbete som främjar barn i läs- och skrivsvårigheter : en kvalitativ studie i skolår F - 3

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Pernefalk; [2011]
    Nyckelord :läsinlärning; läs – och skrivsvårigheter; särskilt stöd; Freinetpedagogik;

    Sammanfattning : Mitt arbete handlar om hur lärare beskriver att de arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen samt hur de upptäcker och arbetar stödjande med elever i läs- och skrivsvårigheter. Vidare har jag undersökt i vilken utsträckning lärarna anser att riktad specialundervisning kan hjälpa elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER