Sökning: "nivådesign"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet nivådesign.

  1. 1. Leveldesign : effekter av vägledning i digitala spel

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :William Andersson; Sofia Levonius; [2023]
    Nyckelord :nivådesign; vägledning; inlärning; problemlösning; svårighetsgrad; motivation; uppmärksamhet; nöje; association; självständighet; flow;

    Sammanfattning : Nivådesign är en viktig del inom spelutveckling för att skapa fängslande och inlevelserika digitala världar. Hur spel- och nivådesigners kan skapa en intuitiv interaktion mellan spelare och spelnivå med hjälp av olika typer av vägledning, utan att det blir för lätt eller svårt, är en fråga som vi saknar svar på. LÄS MER

  2. 2. Mixed-Initiative Tile-Based Designer : Examining Expressive Range And Controllability For 2D Tile-Based Levels

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rafael Dolfe; [2022]
    Nyckelord :Procedural Content Generation; Expressive Range; Controllability; Mixed- Initiative; Declarative Modelling; Level Design; Procedurell innehållsgenerering; Uttrycksomfång; Kontrollerbarhet; Blandinitiativ; Deklarativ Modellering; Nivådesign;

    Sammanfattning : This paper investigates the effectiveness of expressive range and controllability for 2-dimensional tile-based procedural content generation. Procedural content generation (PCG) is the automation of content, often in games, and tile-based PCG is when the generated content is constrained to a grid structure. LÄS MER

  3. 3. Horror game design – what instills fear in the player? : A study on the effects of horror game design theories and level design patterns on player behaviour in a horror environment.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Tobias Årnell; Nikola Stojanovic; [2020]
    Nyckelord :Level Design; Horror; Video Games; Stimulated Recall; Original Game; Nivådesign; Skräck; Videospel; Stimulated Recall; Originalspel;

    Sammanfattning : This research paper aimed to study how to make a scary horror game and what in turn makes these games scary. This study utilizes an original game called The House specifically designed and created by us. LÄS MER

  4. 4. Making Sense of a Game : A look into Tutorials and Character Mechanics

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Andrés Ramirez Sessarego; Felype Arévalo Arancibia; [2019]
    Nyckelord :tutorial; teach-back; level design; qualitative study; tutorial; lära tillbaka; nivådesign; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : This paper researches how information in game tutorials can be retained by the player. We use a teach-back framework to see what information the participants’ retained. LÄS MER

  5. 5. Musikläggning och spelmekanik : Spelares uppfattning av dataspelsmekanik i förhållande till melodisk polyfoni i musikläggningens kompositioner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Gitliz-Schwab; [2015]
    Nyckelord :spelmekanik; polyfoni; musikläggning; nivådesign;

    Sammanfattning : Musikläggning inom film har länge betraktats som en stor konst och vetenskap, med etablerade teorier och otaliga läroböcker om just detta ämne. Musikläggning inom dataspel har inte existerat lika länge, men når idag en produktionsnivå likvärdig allt annat inom musikbranschen. LÄS MER