Sökning: "nivågruppering inom matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden nivågruppering inom matematik.

  1. 1. Gruppering i matematikundervisning : En granskning av nivå- och blandad gruppering i ljuset av de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tobias Hallqvist; Isak Toll; [2023]
    Nyckelord :Nivågruppering; blandad gruppering; de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum; matematik;

    Sammanfattning : I denna studie diskuteras betydelsen av olika grupperingsmetoder inom skolan, med särskilt fokus på nivå- och blandad gruppering inom matematikundervisningen. Studien grundar sig på en analys av tidigare forskning som är framtagen från databasen ERIC (EBSCO) som har analyserats och satts in i en kategoriseringstabell. LÄS MER

  2. 2. Kan pedagogisk differentiering gynna lärandet i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Olandersson; [2021]
    Nyckelord :Individualisering; organisatorisk differentiering; nivågruppering; pedagogisk differentiering; motivation; självbild; delaktighet; matematikutveckling;

    Sammanfattning : Tidigare forskning på nivågruppering har visat att lågpresterande elever gynnas men att högpresterande elever missgynnas i ett heterogent klassrum och tvärtemot att lågpresterande missgynnas och högpresterande gynnas i ett homogent klassrum (Boaler, 2014; Cheeseman & Klooger, 2018 m.fl.). LÄS MER

  3. 3. Matematiklärares uppfattningar kring gymnasieskolors organisation av grupper i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Florén; [2021]
    Nyckelord :grupper; gymnasium; matematik; matematiksvårigheter; organisation;

    Sammanfattning : En betydelsefull åtgärd för elever i svårigheter är att insatserna riktas mot att skapa en god lärmiljö. För att nå fler elever är det väsentligt om insatserna riktas till alla skolans elever. I gymnasieförordningen (SFS 2010:2039) framgår det inte hur skolorna ska organisera grupper för att gynna elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. ”De här eleverna följer inte några mallar och då måste du som lärare följa efter” : En intervjustudie om hur lärare i de lägre skolåren identifierar och utmanar särbegåvade elever inom matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Danielsson; [2021]
    Nyckelord :gifted students; mathematics; identification; adaptions; särbegåvade elever; matematik; identifiering; anpassningar;

    Sammanfattning : Matematiskt särbegåvade elever är en elevgrupp som länge inte fått tillräcklig uppmärksamhet inom den svenska skolforskningen. Det handlar om elever som besitter en kunskap inom matematikämnet som sträcker sig långt över vad som anses normalt i förhållande till deras ålder men som ofta hamnar under radarn. LÄS MER

  5. 5. Hur kan vi utmana högpresterande elever i matematik på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Jörnelius; [2020]
    Nyckelord :nivågruppering; acceleration; berikning; högpresterande elever;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ur ett elevperspektiv åskådliggöra huruvida högpresterande elever inom ämnet matematik på högstadiet får tillräckligt med stöd och motivation, samt förslag på hur detta kan förbättras. Genomförandet gjordes utifrån ett fenomenologiskt förhållningssätt med semistrukturerade kvalitativa intervjuer som metod, och utfördes på två olika skolor, en kommunal skola och en friskola. LÄS MER