Sökning: "nivågruppering"

Visar resultat 21 - 25 av 116 uppsatser innehållade ordet nivågruppering.

  1. 21. Lärares uppfattningar av nivågrupperingar i matematikundervisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Charlotte Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :Nivågruppering; heterogena- och homogena grupper; likvärdig utbildning; hög- och lågpresterande elever.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra lärares uppfattningar gällande nivågrupperingar. Nivågrupperingar har visat sig vara ett kontroversiellt ämne som det forskats om i ett sekel och forskare är inte överens om dess för- och nackdelar i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 22. Hur kan vi utmana högpresterande elever i matematik på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Jörnelius; [2020]
    Nyckelord :nivågruppering; acceleration; berikning; högpresterande elever;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ur ett elevperspektiv åskådliggöra huruvida högpresterande elever inom ämnet matematik på högstadiet får tillräckligt med stöd och motivation, samt förslag på hur detta kan förbättras. Genomförandet gjordes utifrån ett fenomenologiskt förhållningssätt med semistrukturerade kvalitativa intervjuer som metod, och utfördes på två olika skolor, en kommunal skola och en friskola. LÄS MER

  3. 23. Kommunikativ matematikundervisning ur ett inkluderande perspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Therese Brag; Maria Berntsson; [2020]
    Nyckelord :kommunikativ matematikundervisning; låg- och högpresterande elever; inkludering; nivågruppering;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om kommunikativ matematikundervisning ur ett inkluderande perspektiv. Begreppet inkludering handlar i denna undersökning om huruvida olika elevgrupper, i bemärkelsen lågpresterande och högpresterande elever, ges möjlighet att delta på liknade villkor samt vilka elever som gynnas av en kommunikativ matematikundervisning. LÄS MER

  4. 24. Organisatoriskt stöd i grundskolan : En kvalitativ studie av tolv lärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Gommel; Anna Bergerstål; [2020]
    Nyckelord :organisation; organisatoriskt stöd; specialundervisning; extra anpassningar; särskilt stöd; tidiga insatser; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Föreliggande studie syftar till att bidra med kunskap om organisatoriskt stöd i grundskolan. Med organisatoriskt stöd avses det stöd som läraren inte kan ge eleven genom extra anpassningar eller sin pedagogik. LÄS MER

  5. 25. Hur fotbollstränare använder Nivågruppering : En kvalitativ studie om fotbollstränares olika perspektiv på nivågruppering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Joakim Hockman; [2020]
    Nyckelord :Fotboll; Nivågruppering; Tränare; RAE;

    Sammanfattning : Nivågruppering är en beprövad metod inom skola och sport som handlar om hur man delar upp en träningsgrupp utifrån färdighets- och kunskapsnivå. Kan olika förutsättningar påverka hur en ungdomstränare i fotboll använder sig av nivågruppering. LÄS MER