Sökning: "nivågrupperingar i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden nivågrupperingar i matematik.

  1. 1. Utmaningen med att utmana - Lärares undervisningsmetoder och förutsättningar för att utveckla högpresterande elever inom matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linnéa Gabrielsson; Madeleine Norberg; [2022]
    Nyckelord :Acceleration; Berikning; Differentierad undervisning; Nivågrupperingar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka vilka undervisningsmetoder klasslärare använder för att utveckla högpresterande elever inom matematik i lågstadiet samt vilka förutsättningar läraren upplever att de har för att kunna utföra arbetet. Åtta lärare har fått beskriva hur de arbetar utifrån elevernas olika kunskapsnivåer med fokus på de högpresterande eleverna samt vilka möjligheter och hinder de upplever med undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Särskilt begåvade elever : En systematisk litteraturstudie om att utmana särskilt begåvade lågstadieelever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Josefin Trege Nilsson; Bianca Kulenovic; Hanna Olsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt begåvade elever; karaktärisering; utmaningar; berikning; acceleration; nivågruppering; lågstadieelever;

    Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie med fokus på lågstadieelever med särskild begåvning i matematik och hur de kan utmanas i klassrummet. Elever med svårigheter i matematik uppmärksammas ofta, medan elever med särskild begåvning hamnar i skymundan och inte får stöd och utmaningar som krävs för att de ska utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Effekter av nivågruppering : En litteraturöversikt om nivågruppering i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Billing; Maja Engsund; [2018]
    Nyckelord :Nivågruppering; elev; matematik; undervisning; homogen och heterogen.;

    Sammanfattning : Lärare ansvarar för att möta alla elevers olika förutsättningar och behov i matematikundervisningen därför bör det finnas flera vägar att nå målen. Att differentiera undervisningen genom nivågruppering är en väg att gå för att möta alla elevers olikheter. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattning om nivågrupperingars påverkan på elevers kunskapsutveckling i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Gustafsson; Nina Nilsson; [2016]
    Nyckelord :differentiering; kunskapsutveckling; matematik; lärare; elever; nivågruppering; sociokulturellt; grupper; gruppkonstellationer; F-3;

    Sammanfattning : Detta arbete började ta sin form redan under tidig vår 2015. Då skrev vi vårt SAGarbetesom lade grunden till detta examensarbete om nivågruppering. Vi fokuserade vidvårt SAG-arbete (en kunskapsöversikt) på fördelar och nackdelar med nivågruppering imatematikundervisning och inte så mycket om hur nivågruppering påverkar eleverna. LÄS MER

  5. 5. Individualisering : -Ett kliv utanför matematikboken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Eriksson; Marie-Louise Heideman; [2013]
    Nyckelord :Individualisering; läroboksobunden undervisning; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien syftar till att undersöka hur lärare i de tidiga skolåren förhåller sig till individualisering i matematikundervisning. Utifrån detta syfte formulerades frågeställningar angående hur lärarna uppfattar vad individualiserad undervisningen innebär och hur man uppnår individualisering inom ämnet matematik samt vilka faktorer som påverkar individualiseringen. LÄS MER