Sökning: "no undervisning skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden no undervisning skönlitteratur.

  1. 1. "För mig veterligen finns det ingen pedagogik som är den bästa i världen" : En aktionsforskningsstudie om hur svensklärare uppfattar sin undervisningspraktik när de kombinerar boksamtal med kooperativt lärande

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jessica Truong; Emma Carlsson; Ewa-Leena Stenfelt; [2023]
    Nyckelord :Action research; booktalk; Cooperative learning; Social interdependence Theory; Self-determination Theory; pedagogical methods; Aktionsforskning; boksamtal; kooperativt lärande; Social interdependence Theory; Self-determination Theory; pedagogiska metoder;

    Sammanfattning : Boksamtal och kooperativt lärande är två lärandemetoder som enligt forskning har en positiv inverkan på elevers engagemang och motivation. Dock visar resultat från tidigare forskning att lärare har svårt att implementera dessa metoder i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteraturens roll i NO-undervisning : Lärares syn på skönlitteratur i språk- och kunskapsutvecklande undervisning inom de naturorienterande ämnena i mellanåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alicia Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Language development; knowledge development; fiction; science subjects; Språkutvecklande; kunskapsutvecklande; skönlitteratur; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning :  This study aims to investigate how four teachers work with fiction in science lessons and the teachers' views on whether fiction promotes the students' language- and knowledge development within the nature-oriented subjects. The study's two questions are: ·      How do the teachers in the study implement fiction in teaching within the nature-oriented subjects? ·      In what/in what ways do the teachers in the study believe that fiction can influence students' knowledge development in the nature-oriented subjects?  The study is based on Cummins four field model and the sociocultural perspective with a main focus on the connection between language and learning and the concept scaffolding. LÄS MER

  3. 3. Interculturalidad enla enseñanza : Visiones, prácticas y relevancia en Perú

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Daniel Lund; [2022]
    Nyckelord :Interculturalidad; competencia intercultural;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how interculturality is used in Peruvian upper secondary schools by applying a thematic analysis on semi-structured interviews. Furthermore, the study focuses on how the notion of interculturality is perceived among the teachers, how they put interculturality into practice and, whether they consider interculturality to be important in an educational setting. LÄS MER

  4. 4. Lärares arbete med likvärdighet i läsundervisningen : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Theresia Renström; [2021]
    Nyckelord :Equitable teaching; reading difficulties; teaching strategy; reading comprehension; fiction; Likvärdighet; lässvårigheter; undervisningsstrategier; läsförståelse; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Likvärdig undervisning är en viktig del av svensk skola. Forskning visar däremot att målet med att bedriva en likvärdig undervisning är svår att genomföra i praktiken. Samtidigt som likvärdigheten försämras i svensk skola, verkar elevernas läsförståelse gå i samma riktning och fler är i lässvårigheter än tidigare. LÄS MER

  5. 5. Litteratur, Moral, Demokrati : En skönlitterär analys av Kalle och chokladfabriken med didaktisk inriktning betraktat utifrån perspektiven klass och postkolonialism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Karin Nilhammer; [2017]
    Nyckelord :Literature analysis; fiction; ethic; morale; democracy; fundamental values; identity; discussions of literature; civics; Swedish.; Litteraturanalys; skönlitteratur; etik; moral; demokrati; värdegrund; identitet; boksamtal; samhällskunskap; svenska.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boken Kalle och chokladfabriken (1964) kan användas i en värdegrundsundervisning där demokrati utgör ramen och där perspektiven klass och mångkultur specificerar undersökningen. Frågeställningarna är formulerade utifrån syftet och berör bokens kopplingar till styrdokumentens värdegrundsformuleringar samt hur boken kan användas i undervisningen utifrån mål i svenska liksom läroplanens övergripande mål. LÄS MER