Sökning: "nodalpunkt"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet nodalpunkt.
1. Gängkriminalitet : En etnologisk studie av politiska företrädares narrativ om gängkriminalitet i mediala framställningar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : The aim of this study is to examine how politicians use language and communication strategies when discussing gang crime in the media. Through an ethnological approach, this study aims to delve into the narratives constructed by political figures about gang crime in media representations. LÄS MER
2. Policybegreppet livslångt lärande och dess betydelse i framtidens skola, arbetsliv och politik : En diskursanalytisk litteraturstudie av forskningsstudier
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Begreppet Livslångt lärande går att se ur flera perspektiv som individuellt, organisatoriskt och socialt. Syftet med denna litteraturstudie var att identifiera och problematisera begreppets användning inom områden såsom teknologisk utveckling, inom utbildning samt arbetsliv. LÄS MER
3. Vad upplever lärare inom fritidshemmet att likvärdighet är?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka vad likvärdighet kan vara för lärare som arbetar inom fritidshemmet. Genomförandet av denna studie har sin grund inom den kvalitativa forskningen, där det har genomförts fem semistrukturerade intervjuer. Empirin som samlats in har analyserats enligt ett diskursanalytiskt angreppssätt. LÄS MER
4. Leka eller inte leka? : En studie om hur förskollärare samtalar och resonerar kring cirkuslekar och att avbryta lekar inom förskolor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att uppmärksamma och belysa hur verksamma förskollärare resonerar samt utrycker sig om cirkuslekar och att avbryta/hindra förskolebarns lekar. Genom semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare från olika förskolor i Mellansverige har kvalitativ empiri samlats in. LÄS MER
5. "Får vi inte stopp på den mobbning som sker, då har vi misslyckats" : En diskursanalys om mobbningsbegreppets komplexitet i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna studie har syftet varit att ta reda på hur mobbningsbegreppets komplexitet påverkar förskolans verksamhet enligt tidningsartiklar som är framtagna för utbildningsväsendet. För att ta reda på detta har vi använt oss av diskursanalys som metod samt teori och genom den analyserat olika tidningsartiklar från läraren. LÄS MER