Sökning: "nodalpunkt"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade ordet nodalpunkt.

  1. 21. Högre krav och kvalitet - en framtidsväg? En diskursanalytisk studie av två för Gymnasieskola -11 centrala policydokument

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Gustavsson; [2012-10-04]
    Nyckelord :diskursanalys; subjektsposition; nodalpunkt; ekvivalenskedja; governmentality; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att studera och analysera hur elever i behov av särskilt stöd skrivs fram och hur villkoren för specialpedagogisk verksamhet uttrycks i två för Gymnasieskola-11 centrala dokument: Regeringens proposition 2008/09:199 Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan och Gymnasieutredningens betänkande Framtidsvägen - en reformerad Gymnasieskola (SOU 2008:27). Studien syftade också till att analysera hur regeringen och utredarna avser att styra verksamheten i gymnasieskolan mot ökad genomströmning och måluppfyllelse samt vad detta kan få för specialpedagogiska implikationer. LÄS MER

  2. 22. På väg mot samma mål? En diskursanalytisk studie av hur elevassistenter och klasslärare talar om målet med utbildningen i träningsskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Frivold; [2012-10-03]
    Nyckelord :diskursanalys; diskursteori; träningsskolan; elevassistenter; specialpedagoger; skolutveckling; mål;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien är att genom ett diskursanalytiskt angreppssätt synliggöra och jämföra elevassistenters och klasslärares tal om målet med utbildningen i träningsskolan. Utifrån frågeställningen: Hur talar elevassistenter och klasslärare om vad som är målet med utbildningen i träningsskolan? Teori: Den teoretiska ansatsen i studien utgörs av diskursanalysen, det vill säga hur man ”talar om” eller ”skriver om” något. LÄS MER

  3. 23. Nya Barn- och fritidsprogrammet i fokus : En studie om hur yrkeskunnandet konstrueras i text och bild

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Viola Gustavsson; [2012]
    Nyckelord :Barn- och fritidsprogrammet; Gy 11; yrkeskunnande; diskursanalys; diskursteori; Laclau Mouffe; nodalpunkt;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på yrkeskunnandet på Barn - och fritidsprogrammet, ett av gymnasieskolansyrkesprogram. Programmet utbildar till yrken inom pedagogiska och sociala yrkesområden samtinom fritids- och friskvårdssektorn och har yrkesutgångar som väktare, personlig assistent,elevassistent, personlig tränare, barnskötare och personal inom boende för personer medfunktionsnedsättning. LÄS MER

  4. 24. Utvecklingen av gymnasiets matematik. En jämförande diskursanalys av ämnes- och kursplaner kopplat till elever i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Bäckdahl Forslund; [2011-09-23]
    Nyckelord :matematik; styrdokument; diskursanalys; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida de nya styrdokumenten för matematik 2011 tillhör en annan diskurs än styrdokumenten från 2000. Av intresse är hur identifierade diskurser i kombination med eventuell innehållsmässig utveckling i de kursspecifika delarna av styrdokumenten kan komma att påverka matematikundervisningen och, i förlängningen, måluppfyllelsen för elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 25. Kunskap för att styra eller kunskap för att förstå? En diskursanalys av överlämningsdokument från förskola till förskoleklass

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Catarina Andishmand; [2011-03-14]
    Nyckelord :överlämningsdokument; dokumentation; förskola; förskoleklass; mall; diskursanalys; makt och vetande;

    Sammanfattning : Syfte: Vi har sedan början av 1900-talet observerat och bedömt barn i förskolan med utgångspunkt i olika teorier men genom att nu föra fram dokumentation som en rättighet för barnet och som att sätt att etablera en ”röd tråd” i barn och ungas lärande ställs vi inför en ökad dokumentationspraktik. Vi behöver därför lyfta vilket innehåll dokumentationen bör ha och reflektera över vilka etiska övervägningar som behöver göras. LÄS MER