Sökning: "nominalisering av verb"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden nominalisering av verb.
1. Grammatiska metaforer i elevtexter : En studie av högstadieelevers användning av grammatiska metaforer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera förekomsten av grammatiska metaforer (GM) i form av nominaliseringar i elevtexter från det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk i årskurs nio. Begreppet GM avser icke-typiska realiseringar av betydelser där GM till exempel kan vara en nominalisering – en process som uttrycks som ett substantiv (ex: tävling, trygghet) istället för ett verb (ex: tävla) eller ett adjektiv (ex: trygg). LÄS MER
2. Skriftspråksutveckling med grammatiska metaforer. En systemisk-funktionell analys av gymnasieelevers utredande texter.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Under skolgången ställs det allt högre krav på att vi ska kunna uttrycka oss med språkbruk som är anpassat till vetenskaplighet. I gymnasieskolan, framförallt i studieförberedande program, tar det sig uttryck i alltmer akademiskt inriktade skriftliga uppgifter. LÄS MER
3. Vetenskapligt skrivande i skolan : En studie av gymnasieelevers bruk av grammatiska metaforer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att beskriva och jämföra gymnasieelevers vetenskapliga skrivande med avseende på grammatisk metafor (GM). Genom användning av GM uttrycks betydelser på ett ”icke-typiskt” sätt. LÄS MER
4. Vad händer i skolans historieböcker? En undersökning om innehåll och språkliga strukturer i lärobokstexter i historia.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Sammandrag Syftet med min studie är att prova ut en modifierad textanalysmodell i fyra steg på fyra texter i två läroböcker. Genom utprovningen av modellen, som är baserad på den systemiska funktionella grammatikens teorier, undersöker och beskriver jag utifrån ett andraspråksperspektiv språkliga strukturer i två svenska läroböcker i historia, för att få en bild av vilka språkliga utmaningar elever möter när de läser och lär sig historia. LÄS MER