Sökning: "nonbinary"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet nonbinary.

  1. 1. ”Smile less, it shows weakness” Gemenskapsbyggande och intertextualitet i memes om Sigma Males på Tiktok

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Isabell Mattila; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Memes have long been an integral part of internet culture, constantly evolving in humor and perpetuated by the individuals who create and share them. What may be funny today can quickly become stale and forgotten, as determined by the very same people. LÄS MER

  2. 2. ”The greater dysphoria I’ve had, the greater dysmorphia - they work together” - An interview study on trans and nonbinary experiences of seeking and participating in Swedish eating disorder treatment

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Hannah Alvå; [2023-07-05]
    Nyckelord :Eating disorders; Trans; Nonbinary; Cisnormativity; Healthcare;

    Sammanfattning : The accessibility of eating disorder treatment for trans and nonbinary individuals has for long been an overlooked approach within research as well as in practice both internationally and in Sweden. By analysing four interviews with care seekers who identify as trans and/or nonbinary, the purpose of this study is therefore to map out the norms and discourses that shape the accessibility and applicability of Swedish eating disorder treatment. LÄS MER

  3. 3. ”Man har liksom oändligt med möjligheter och det är väldigt befriande” : En studie om ickebinära transpersoners minoritetsglädje och positiva erfarenheter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefin Ekesbo; [2023]
    Nyckelord :transgender; lgbtq ; minority joy; positive experiences; non-binary; agender; genderfluid; thematic analysis; authenticity; gender euphoria; trans community; gender-affirming care; gender dysphoria; well-being; quality of life; minority stress; qualitative research; lgbtq-research; transpersoner; hbtq ; minoritetsglädje; positiva erfarenheter; ickebinär; könslös; agender; flytande könsidentitet; tematisk analys; autenticitet; könseufori; transcommunity; transvård; könsbekräftande vård könsdysfori; välmående; livskvalité; minoritetsstress; kvalitativ forskning; hbtq-forskning;

    Sammanfattning : Transpersoner i Sverige har en ökad risk för psykisk ohälsa, samtidigt som cirka hälften har god livskvalité. Då de positiva hälsofaktorerna för gruppen är underbeforskat, framför allt för ickebinära transpersoner, var studiens syfte att undersöka vilka positiva erfarenheter (minoritetglädje) ickebinära transpersoner har av att tillhöra minoritetsgruppen. LÄS MER

  4. 4. Damned if you do, damned if you don't : How nonbinary students navigate identity in higher education

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amanda Berglund; [2023]
    Nyckelord :cisnormativity; nonbinary; nonbinary identities; non-binary; Sweden; higher education; microaggressions; gender minority stress;

    Sammanfattning : The gender binary is a pervasive idea in society which suggests that there only exist two genders – man and woman. The wide array of differing gender identities would suggest otherwise. Identifying as nonbinary means that you reject the gender binary and identify somewhere between, in both, or beyond the binary. LÄS MER

  5. 5. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER