Sökning: "nordiska språk utveckling"
Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade orden nordiska språk utveckling.
6. Skönlitteraturundervisning i SVA-ämnet : En jämförande studie om SVA- och SVE-elevers uppfattningar om skönlitteratur i undervisningen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Skönlitteraturens roll i svenska som andraspråk på gymnasiet är betydligt mindre än vad den är i svenskämnet. Syftet med studien är att undersöka SVA-elevers uppfattningar av sin skönlitteraturundervisning och vilka förtjänster de ser med den, samt jämföra detta med SVE-elevers resonemang. Metoden som används är fokusgrupper. LÄS MER
7. Ledföljden i svenska adjektivfraser : En synkron och diakron undersökning
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna uppsats handlar om ledföljden i svenska adjektivfraser, med fokus på adjektiv i predikativ ställning. I predikativa adjektivfraser står komplement vanligen till höger om adjektivet oavsett komplementets frastyp. LÄS MER
8. Paleografisk variation och förändring : En graftypologisk undersökning av brev attribuerade till den medeltida skrivaren Johan Sigmundsson
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna uppsats undersöker paleografisk variation i brev som attribuerats till den medeltida skrivaren Johan Sigmundsson. Huvudsyftet är att undersöka vilken graftypologisk variation som återfinns inom enskilda brev och vilken graftypologisk förändring som går att iaktta över tid. LÄS MER
9. ”Ska man vara riktigt fyrkantigt så är vi ju i Sverige och då vill man kanske också bibehålla det svenska språket på något sätt också.” Språkval i avhandlingar vid svenska lärosäten under perioden 1990–2020
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Engelskan sägs i debatter om språkförändringar inte sällan inta en alltför stark ställning jämfört med svenskan. Detta gäller framför allt användningen inom domänen forskning och utbildning, vilket har lett till farhågor om att det sker så kallade domänförluster som leder till att svenskan inte längre kan brukas fullt ut som vetenskapligt språk. LÄS MER
10. Är svenskundervisningen digitalt kompetent? : En intervjustudie med svensklärare på gymnasiet om digitalisering i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I följande studie studeras hur svensklärare i gymnasieskolan genomför och utvärderar svenskundervisning som innehåller digitala resurser, samt vilka digitala kompetenser som berörs i denna undervisning. Detta görs mot bakgrund av att Skolverket år 2017 reviderade Gy 2011 med tillägg om digital kompetens. LÄS MER