Sökning: "norm-critical pedagogy"

Visar resultat 21 - 25 av 69 uppsatser innehållade orden norm-critical pedagogy.

  1. 21. Ett normkritiskt förhållningssätt : En vetenskaplig essä,om synliggörandet av negativa normstrukturer i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Lynch; Patrik Söderström; [2021]
    Nyckelord :Norm critical pedagogy; Intersectionality; Virtue ethics; Discourse ethics; Normkritisk pedagogik; Intersektionalitet; Dygdetik; Diskursetik;

    Sammanfattning : Norm criticism is a well-spoken topic in the Swedish after-school center, never has the gender and race aspect been so debated as now. In this candidate thesis, norm criticism in the Swedish after-school center, is brought to the surface and put into the perspective of intersectionality through two cases. LÄS MER

  2. 22. Vi ville krossa fördomar - det var där allt började. : Poddar som medel för att utveckla normkritisk kunskap om dans.

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Teresia Lundahl Vigil; [2021]
    Nyckelord :norm-critical; Podcast; dance education; gymnasium; dance; normkritik; estetiska programmet; dansutbildning; podcast; gymnasiet;

    Sammanfattning : We wanted to break with prejudices- that´s where it all started.Podcast as a tool to develop a norm-critical pedagogy in dance education. This master thesis explores issues about academic dance education in the dynamic of a traditional and contemporary expectations in the discipline. LÄS MER

  3. 23. "It's not a secret that all children are different." : A Critical Discourse Analysis of how intersexed bodies are represented in Swedish sex education teacher's manuals

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Laura Hagström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis investigates how intersexed bodies are represented in internet-based sex education teachers’ materials for school years 4-6. This study also investigates how the materials reproduce and challenge which gendered subjects are marginalized and which are privileged. LÄS MER

  4. 24. Trolla med normer snarare än "rätt och fel". En studie om pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Efthymia Michailidou; Natalia Herraiz Caldenius; [2021]
    Nyckelord :Preschool didactics; social constructionism; gender pedagogy; norm-critical pedagogy; drama pedagogy; gender; social construction; meaning-making; children s interpretive reproduction; learning in the making; drama role; language use; norms; Förskoledidaktik; Socialkonstruktionism; genuspedagogik; normkritisk pedagogik; dramapedagogik; genus; social konstruktion; meningsskapande; barns tolkande reproduktion; lärande i tillblivelse; dramalek; kunskap; språkbruk; normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama samt att belysa vilka eventuella utmaningar de möter i arbetet. Studien präglas av kvalitativ metod och utgår ur ett socialkonstruktionistisk perspektiv. LÄS MER

  5. 25. Niondeklassares blivande : En förståelsemodell för normkritiskt inspirerad svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anton Lindgren Jeppsson; [2021]
    Nyckelord :Norm critical pedagogy; postperspectivs; Swedish teaching; discourse analysis; second school pupils; Normkritiskt pedagogik; normkritiskt inspirerad undervisning; svenskämnet; högstadieelever; postperspektiv; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra till förståelsen för hur svensklärare på högstadienivå kan planera, anpassa och analysera sin normkritiskt inspirerade undervisning. En förståelsemodell, med elevernas blivande som kärna, presenteras som sammanfattningen av forskningen och teorierna om normkritiskt inspirerad undervisning grundad i postperspektiven. LÄS MER