Sökning: "norm-critique"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet norm-critique.

  1. 1. Normkritik – vad, hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie av lärares beskrivningar av normkritik i ämnet samhällskunskap för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Cornelia Edvinsson; [2023]
    Nyckelord :norms; norm criticism; norm-critical education; norm-critical pedagogy; values; civics; normer; värden; värdegrund; normkritik; normkritisk pedagogik; toleranspedagogik; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how social studies teachers deal with issues related to norm-critical aspects in the classroom and what opportunities and challenges teachers experience with this approach. The paper also examines what it means to implement a norm-critical perspective in the social studies classroom. LÄS MER

  2. 2. Elevers delaktighet och inflytande i skolan genom rastverksamheten : En kvalitativ analys av elevers delaktig och inflytande i rastverksamheten utifrån ett fritidshemsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christer Hägglund; Robin Ottoson; [2023]
    Nyckelord :children s perspective; child perspective; influence; intercultural approach; leisure center; norm critique; participation; recess; relational perspective.; Barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; fritidshemmet; inflytande; interkulturellt förhållningssätt; normkritiskt perspektiv; rastverksamhet; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Pupils’ participation and influence in school by means of recess. We believe that recess and recess activities are an important arena for the leisure center'steaching. LÄS MER

  3. 3. Vad, hur, varför och för vem? : En kvalitativ studie om samspelet mellan lärares didaktiska val och elevers uppfattning om religionskunskapsundervisning med fokus på islam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jonna Sköld; Mårten Wahlström; [2022]
    Nyckelord :Norm critique; intercultural religious literacy; religious literacy; Islam; didactics; religious studies; Normkritik; interkulturell religionsdidaktik; religionsdidaktik; islam; didaktik; religionskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : The study aims to investigate the correlation between teacher’s didactical choices and the student’s interpretation of religious studies that focuses on Islam. The data consists of two surveys answered by both teachers and students. In total, 22 teachers participated in the survey, and 55 students. LÄS MER

  4. 4. Omtolkningens och omladdningens paradox : Tre fallstudier av föremål och historiska fynd i dåtid, nutid och framtid

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Elma Mujkanovic; Lina Sjöblom; [2022]
    Nyckelord :Re-evaluation; Reinterpretation; Musealization; Cultural heritage; Norms; Values; Stereotypes; Exhibition; Change work ; Benin Bronzes; Kingdom of Benin; Benin; Birka warrior; Bj-581; Birka; G’psgolox totem pole; Haisla; Haisla Nation; Museum of Ethnography; Swedish History Museum; The British Museum.; Omladdning; omtolkning; musealisering; kulturarv; normer; värden; stereotyper; utställning; förändringsarbete; Beninbronserna; kungariket Benin; Benin; Birkakrigaren; Bj-581; Birka; G’psgolox totempåle; Haisla; Haisla Nation; Etnografiska museet; Historiska museet; British Museum.;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to identify what actions of change museums have taken to adjust to the ebb and flow of societal norms and values. The empirical evidence is based on three case studies of objects in three museums: the Birka warrior from grave Bj-581 in the Swedish History Museum in Stockholm, the G’psgolox totem pole in the Museum of Ethnography in Stockholm, and the Benin bronzes in the Museum of Ethnography in Stockholm and the British Museum in London. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i årskurs 3 - litterär normkritik : Diskursanalysens användbarhet inför framtida boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Fredrika Holmstedt; [2022]
    Nyckelord :Values; reading aloud; fiction; discourse analysis; norm-critical perspective; third grade; critical literacy; Värdegrund; högläsning; skönlitteratur; diskursanalys; normkritiskt perspektiv; årskurs 3; critical literacy;

    Sammanfattning : In teachers’ duty it is significant to create good conditions for student to become included. The schools value work is therefore not only important but shall permeate the whole education. This study, focus on value work during reading aloud, from books in grade three, primary school, with a norm-critical perspective. LÄS MER