Sökning: "normalisering i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden normalisering i förskolan.
1. Att vara i ett maktnätverk : En kvalitativ studie av pedagogers berättelser kring olika diskurser om barn i relation till utmanande situationer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Föreliggande studie avser att belysa olika diskurser om barn i förskolan i relation till utmanande situationer samt den makt som utspelar sig i relationer mellan pedagog och barn. Makt kan utspela sig genom det uppdrag som pedagoger i förskolan har, att genom styrning och vägledning forma barn för att anpassas till samhällets normer och värderingar. LÄS MER
2. ”Ibland kanske det är bättre att vara tyst” : En studie om hur normer reproduceras i barnlitteratur som används i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Barnlitteratur är ett förekommande verktyg inom förskolans verksamhet, litteraturen kan tillgängliggöra och lyfta olika område som berör vardagens verkligheter, men kan även öppna upp för fantasi som barn kan reproducera i sin värld. En text och dokumentationsstudie genomförs utifrån ett normkritiskt perspektiv på hur normer reproduceras i barnlitteratur. LÄS MER
3. ”Den fria leken är inte fri” : En kvalitativ studie om barns fria lek och krigslekar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstract Vårt examensarbete syftar till att undersöka pedagogernas syn på barns fria lek och faktorer som påverkar barns möjlighet till den fria leken i förskolan. Vidare, undersöker vi pedagogernas förhållningssätt om leken övergår till en krigslek samt när, hur och på vilka grunder anser pedagogerna att det är lämpligt att ingripa i barns lek. LÄS MER
4. En fenomenografisk studie om vårdnadshavares oro kring män i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Enligt tidigare forskning är det tydligt att vårdnadshavare har en oro för män som är verksamma i förskolan, vilken är nödvändigt att uppmärksamma för att samverkan och omsorg ska fungera. Studiens syfte var att undersöka vårdnadshavares uppfattningar kring fenomenet män i förskolan, inriktat på vilken typ av oro de har, var oron har sitt ursprung, och hur oron eventuellt skulle kunna minskas för att underlätta för de män som är verksamma i förskolan. LÄS MER
5. ”Att sitta tjugo i en cirkel är svårt” - En studie om förskollärarnas tal om samling på svensk förskola utifrån ett maktperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är, att utifrån ett maktperspektiv, undersöka förskollärarnas resonemang kring samling på förskolan. Det är förskollärarnas beskrivningar av samling som vi ska studera. LÄS MER