Sökning: "normalisering i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden normalisering i förskolan.

  1. 11. Om pedagogernas genusarbete i två förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Victoria Berggren; Kicki Lerstorp; [2017]
    Nyckelord :Bemötande; Förhållningssätt; Förskola; Genus; Jämställdhet; Kön; Makt; Miljö; Normer; Pedagog;

    Sammanfattning : Studien går ut på att utveckla en förståelse över och kunskap kring hur pedagogerna bemöter barn, vad pedagogerna har för förhållningssätt, samt vad miljön kan ha för inverkan i de två förskolor som vi har gjort vår studie på utifrån ett genusperspektiv. För att ta reda på det bygger studien på öppna observationer och av semistrukturerade intervjuer med pedagoger. LÄS MER

  2. 12. "Vad har ni valt?"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Sandqvist; [2017]
    Nyckelord :delaktighet; makt; normer; institution; valtavla; regler;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera valtavlans funktion samt position ur ett delaktighets- och maktperspektiv. För att precisera syftet har jag utgått från frågeställningarna; Vilken funktion har valtavlan ur ett delaktighetsperspektiv? och Hur kommer makt till uttryck genom valtavlan? Utifrån begreppen makt och delaktighet med användbara analytiska verktyg jag synliggjort hur valtavlan skapar makt individer emellan och hur delaktigheten kommer till uttryck. LÄS MER

  3. 13. "När är det min tur att bestämma"? - En fallstudie kring barns möjligheter och svårigheter till inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Wahlberg; Jessica Rosengren; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; Demokrati; Disciplinering; Förskola; Inflytande; Makt; Normalisering;

    Sammanfattning : Vi har många gånger upplevt att barns försök till att påverka sin verksamhet inte har tagits hänsyn till, därför är barns inflytande i förskolan det ämne som blev studiens inriktning. Denna studie har utförts på en förskola i södra Skåne, där syftet varit att undersöka vilka möjligheter barnen har till inflytande i förskolan. LÄS MER

  4. 14. Från normalitet till normalisering och målfokusering. : En induktiv studie av förskolans styrdokument 1980-2013

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Jennifer Edel Asplund; Jessica Karlström; [2015]
    Nyckelord :Styrdokument; läroplan; normalisering; normalitet; normaliseringspraktiker; institution;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte har varit att studera vad som över tid ansetts vara viktigast att svensk förskoleverksamhet förmedlar till barnet utifrån styrdokumenten. Under analysen av dokumenten framträdde en skillnad i språkbruket kring vad som är ”normalt” mellan de dokument som publiceras under 1980- talet och de som sedan kommer under slutet av 90-talet och 2000-talet. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares syn på små barns inflytande och delaktighet i pedagogisk dokumentation - En studie ur ett maktperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Månsson Bengtsson; [2015]
    Nyckelord :Delaktighet; Förskola; Inflytande; Pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : SammanfattningTitel: Förskollärares syn på små barns inflytande och delaktighet i pedagogisk dokumentation - En studie ur ett maktperspektivFörfattare: Therese Månsson BengtssonPå senare år har arbetsverktyget pedagogisk dokumentation blivit ett allt populärare arbetsverktyg i förskolan. Det problematiseras dock att verktyget blivit så pass utspritt som det har i svenska förskolor, då det av personalen kräver ett kritiskt reflekterande förhållningssätt, för att användas på det etiska sätt som det åsyftar. LÄS MER