Sökning: "normalisering i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden normalisering i förskolan.

  1. 16. Inflytande och delaktighet i förskolans verksamhet : En studie av förskollärares uppfattningar om barns inflytande och delaktighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Camelia Melciu; [2015]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; makt; normer; enkätstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån begreppen normalisering och makt undersöka hur förskollärare beskriver barns inflytande och delaktighet i förskolan. Specifikt fokus riktas mot att belysa hur och inom vilka områden som barn ges möjligheter till inflytande och delaktighet. LÄS MER

  2. 17. Utvecklingssamtal ett svårtolkat uppdrag : -en intervjustudie om förskollärares erfarenheter av utvecklingssamtal i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ida Björk Olsson; Charlotte Lundberg; [2015]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskollärare; vårdnadshavare; bedömning; normalisering; makt; styrning; disciplinering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av utvecklingssamtal i förskolan. Vi vill därmed att studien ska bidra med kunskap om hur förskollärare tänker om genomförandet av dessa samtal i förskolan. LÄS MER

  3. 18. Mycket mer än en rutschkana

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Minna Torlegård Hoffberg; Filip Forsström; [2014]
    Nyckelord :barn; diskursanalys; förgivettagande; förskolegård; normalisering; socialkonstruktionism; utemiljö; utvecklingsdiskurs;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i socialkonstruktionism problematiseras vuxnas tolkningsföreträdenär det gäller vad barn behöver samt hur diskurser om barn och förskola har betydelseför utformningen av en förskolas utemiljö och synen på barn. Syftet med studien är attgenom en diskursanalytisk metod undersöka förgivettaganden om barn och förskolansutemiljö samt hur dessa förgivettaganden konstruerar såväl barn som förskolansutemiljö. LÄS MER

  4. 19. Fult språk i förskolan. En undersökning av pedagogers attityder till och hantering av barns intresse för och användning av fult språk.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Apama Shiralipour; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte:Arbetets syfte är att undersöka hur olika förskolepedagoger anser att de arbetar övergripandeoch i specifika situationer med språk, med barnen och med ord som ses som fula och inteacceptabla.Huvudfrågor:Varför är barn fascinerade av det som identifieras som fula ord? Hur hanterar pedagoger barnsfascination? Vem bestämmer vad som är fint och fult i förskolan?Metod:Valet föll på en kvalitativ undersökning med hjälp av intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Bland stövlar och vilddjur - en studie av vad som sker i förskolans hall vid på- och avklädningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helene Iverheim; Ulrika Johansson; [2014]
    Nyckelord :Förskolan; Gränser; Hallen; Institution; Styrningstekniker;

    Sammanfattning : Vårt intresse för hallen väcktes under våra praktiktillfällen. Vi har under dessa upplevt att det finns olika gränser i hallen, vissa mer synliga än andra. Hallen har dessutom karaktär av både inne och ute samt är ett gränsland mellan hemmet och förskolan. LÄS MER