Sökning: "normalisering i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden normalisering i förskolan.

  1. 21. Jag är väl ingen sexuell? - En textanalys om barns sexualitet inom förskolans arena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zandra Abrahamsson; [2014]
    Nyckelord :Barns sexualitet; Förskola; Textanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar barns sexualitet inom förskolans arena. Syftet är att problematisera förskolebarns sexualitet och analysera förskollärares förutsättningar att arbeta med detta utifrån valda dokument samt hur detta kan påverka barns utveckling. LÄS MER

  2. 22. Sorg i förskolan : Att möta barn i sorg utifrån begravningsentreprenör, präst, förskollärare och anhörigas kunskaper och erfarenheter

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Hallgren; [2013]
    Nyckelord :Bemötande; döden; förskola; sorg.;

    Sammanfattning : Syftet är att belysa arbetet med barn i sorg inom förskolan genom att ta del av begravningsentreprenör, präst, förskollärare samt anhörigas erfarenheter och kunskaper. Metoden är baserad på intervjuer där professionella sorgearbetare, förskollärare och anhöriga har deltagit. LÄS MER

  3. 23. ”Man är nöjd med vad man har sagt” : En undersökning av förskollärares erfarenheter kring utvecklingssamtal i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anni Körkkö Arvidsson; Marie Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; förskollärare; mallar; institutionella samtal; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen för utvecklingssamtalets olika delar i förskolan så som syfte, känslor under och efter genomförandet samt eventuella problem som kan uppstå. Genom att intervjua förskollärare har vi författare fått ta del av deras erfarenheter kring utvecklingssamtal. LÄS MER

  4. 24. Verksamhetsinriktade IUP med schabloniserande och normbärande uttryck för barns lärande och utveckling : En studie om individuella utvecklingsplaner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Camilla Andersson; Karin Malmqvist; [2010]
    Nyckelord :IUP; individuella utvecklingsplaner; förskola; språk; bedömning; normalisering; utvärdering; utvecklingsplan;

    Sammanfattning : Två förskolors gemensamma IUP-dokument granskades genom en dokumentstudie. I granskningen låg fokus på hur uttrycken kring barns lärande och utveckling framskrevs samt hur uttrycken riktade sig - mot barnen eller mot verksamheten? Dokumentstudien genomfördes via en kvalitativ induktiv innehållsanalys. LÄS MER

  5. 25. ”Ibland är vi så styrda här på förskolan på något vis” : pedagogers medvetenhet om den styrning som de utövar i den fria leken

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Madelen Ek; Sara Möllerström; [2010]
    Nyckelord :Foucault; fri lek; makt; normalisering; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera den styrning som sker i den fria leken på förskolan. Studiens teoretiska utgångspunkt är Michel Foucaults tankar om makt och styrning. Den forskning som tidigare gjorts inom området har bland annat påvisat att barnens fria lek inte är fri från styrning från pedagogerna. LÄS MER