Sökning: "normalisering i förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden normalisering i förskolan.
21. Jag är väl ingen sexuell? - En textanalys om barns sexualitet inom förskolans arena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna uppsats behandlar barns sexualitet inom förskolans arena. Syftet är att problematisera förskolebarns sexualitet och analysera förskollärares förutsättningar att arbeta med detta utifrån valda dokument samt hur detta kan påverka barns utveckling. LÄS MER
22. Sorg i förskolan : Att möta barn i sorg utifrån begravningsentreprenör, präst, förskollärare och anhörigas kunskaper och erfarenheter
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet är att belysa arbetet med barn i sorg inom förskolan genom att ta del av begravningsentreprenör, präst, förskollärare samt anhörigas erfarenheter och kunskaper. Metoden är baserad på intervjuer där professionella sorgearbetare, förskollärare och anhöriga har deltagit. LÄS MER
23. ”Man är nöjd med vad man har sagt” : En undersökning av förskollärares erfarenheter kring utvecklingssamtal i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen för utvecklingssamtalets olika delar i förskolan så som syfte, känslor under och efter genomförandet samt eventuella problem som kan uppstå. Genom att intervjua förskollärare har vi författare fått ta del av deras erfarenheter kring utvecklingssamtal. LÄS MER
24. Verksamhetsinriktade IUP med schabloniserande och normbärande uttryck för barns lärande och utveckling : En studie om individuella utvecklingsplaner i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Två förskolors gemensamma IUP-dokument granskades genom en dokumentstudie. I granskningen låg fokus på hur uttrycken kring barns lärande och utveckling framskrevs samt hur uttrycken riktade sig - mot barnen eller mot verksamheten? Dokumentstudien genomfördes via en kvalitativ induktiv innehållsanalys. LÄS MER
25. ”Ibland är vi så styrda här på förskolan på något vis” : pedagogers medvetenhet om den styrning som de utövar i den fria leken
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att studera den styrning som sker i den fria leken på förskolan. Studiens teoretiska utgångspunkt är Michel Foucaults tankar om makt och styrning. Den forskning som tidigare gjorts inom området har bland annat påvisat att barnens fria lek inte är fri från styrning från pedagogerna. LÄS MER