Sökning: "normalitet och avvikelse och specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden normalitet och avvikelse och specialpedagogik.

  1. 1. Konstruktionen av barn i behov av särskilt stöd : Specialpedagogers uppfattning om hur barn i behov av särskilt stöd konstrueras i förskolan och vilka förutsättningar specialpedagoger har i detta arbete.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Wallesjö Emma; Amalia Karlsson; [2022]
    Nyckelord :avvikelse; barn i behov av särskilt stöd; disciplinär makt; förskola; konstruktion; kunskap och makt; normalitet och specialpedagog;

    Sammanfattning : Förskollärare upplever ett alltmer pressat läge i förskolan. Barn i behov av särskilt stöd kategoriseras som avvikande utifrån, barn som kräver (mer) resurser och barn som behöver punktmarkeras (Palla 2021a). LÄS MER

  2. 2. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Johansson Bröms; Viktor Långdahl; [2021]
    Nyckelord :avvikelse; diskurs; förskola; makt; motstånd; normalitet; normer; styrning;

    Sammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER

  3. 3. Barn i behov av särskilt stöd i förskolan - tolkningar och tillämpningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Gayle Harling; [2019]
    Nyckelord :Avvikelse; Förskola; Normalitet; Specialpedagogik; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Gayle Harling, Sarah (2018). Barn i behov av särskilt stöd i förskolan – tolkningar och tillämpningar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Att förebygga psykisk ohälsa i förskolan : En undersökning om erfarenheter och utmaningar bland pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jasmina Hadzic; Sofie Björkhag; [2019]
    Nyckelord :Avvikelse; Depression; Erfarenhet; Förskola; KASAM; Kunskap; Medvetenhet; Normalitet; Normkritiskt perspektiv; Normkritik; Ohälsa; Psykisk ohälsa; Specialpedagogik; Stigma; Ångest;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en undersökning av pedagogers erfarenhet av att möta barn som befinner sig i psykisk ohälsa på förskolan. I studien har vi genomfört en enkätundersökning som besvarats av 44 verksamma pedagoger samt intervju i fokusgrupp med fem deltagare. LÄS MER

  5. 5. Stänga dörrar eller skapa möjligheter? : En intervjustudie om anpassad studiegång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ylva Grönberg; [2018]
    Nyckelord :anpassad studiegång; särskilt stöd; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att undersöka uppfattningar om anpassad studiegång i avsikt att bidra med ökad kunskap om hur anpassad studiegång används i skolår 7-9 samt vilka möjligheter och utmaningar denna specialpedagogiska åtgärd kan medföra. Syftet var även att undersöka om det är möjligt att anpassad studiegång kan utgöra ett verktyg för ökad inkludering för elever som av olika orsaker inte har förutsättningar och förmåga att delta fullt ut i skolans undervisning. LÄS MER