Sökning: "normalitet och avvikelse"

Visar resultat 21 - 25 av 124 uppsatser innehållade orden normalitet och avvikelse.

  1. 21. ”I mammas huvud är det nu bara svart och regnigt"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Emma Livaja; [2019]
    Nyckelord :avvikelse; barnlitteratur; normalitet; psykisk ohälsa; socialt arbete; stigma;

    Sammanfattning : Inom vårt samhälle är stigmatisering av psykisk ohälsa stark och ämnet har länge sett som tabubelagt. Det har i sin tur gjort att en tystnad och en brist på kunskap av ämnet uppstått vilket kan skapa problem att samtala med barn om psykisk ohälsa. LÄS MER

  2. 22. Att förebygga psykisk ohälsa i förskolan : En undersökning om erfarenheter och utmaningar bland pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jasmina Hadzic; Sofie Björkhag; [2019]
    Nyckelord :Avvikelse; Depression; Erfarenhet; Förskola; KASAM; Kunskap; Medvetenhet; Normalitet; Normkritiskt perspektiv; Normkritik; Ohälsa; Psykisk ohälsa; Specialpedagogik; Stigma; Ångest;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en undersökning av pedagogers erfarenhet av att möta barn som befinner sig i psykisk ohälsa på förskolan. I studien har vi genomfört en enkätundersökning som besvarats av 44 verksamma pedagoger samt intervju i fokusgrupp med fem deltagare. LÄS MER

  3. 23. "Alla barn är mer eller mindre i behov av särskilt stöd" : En kvalitativ studie med fokus på barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Jenny Lindeman Kim; Sara Brändström; [2019]
    Nyckelord :Children in need of special support; deviations; normality; categorisations; support; diagnoses; disabilities; Barn i behov av särskilt stöd; avvikelse; normalitet; kategorisering; stöd; diagnos; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa begreppet barn i behov av särskilt stöd. Detta har vi granskat genom att undersöka förskolepersonalens uppfattningar om vilka barn som kan tänkas vara i behov av särskilt stöd och hur arbetet med dessa barn i förskolan ser ut, samt vilket stöd dessa barn kan få. LÄS MER

  4. 24. Barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Taghreed Hasan; Yasmien Qadan; [2019]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; normalitet-avvikelse; pedagoger;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskolepersonal definierar begreppet barn i behov av särskilt stöd och hur förskolepersonal arbetar i praktiken för att inkludera dessa barn i förskolans verksamhet samt undersöka faktorer som gör att barnen betraktas i behov av särskilt stöd av förskolepersonal. Våra frågeställningar är: •Hur definierar pedagogerna barn i behov av särskilt stöd? •Hur arbetar pedagoger i praktiken med inkludering av barn i behov av särskilt stöd? •Vilka faktorer enligt pedagogerna påverkar barnen så att dem betraktas i behov av särskilt stöd För att vi ska kunna besvara våra frågor så intervjuade vi sju förskolepersonal, fyra av dem är förskollärare, två av dem är barnskötare och en specialpedagog. LÄS MER

  5. 25. ADHD - en del av identiteten? : En kvalitativ studie om kvinnors & mäns upplevda identitetsprocess i samband med diagnosen ADHD

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Elsa Åkesson Åhlén; Jennie Rydberg; [2019]
    Nyckelord :Sociology; ADHD; identity; identity creation; norms; normality; deviation; gender; Sociologi; ADHD; identitet; identitetsskapande; normer; normalitet; avvikelse; kön;

    Sammanfattning : Att ha ADHD är en diagnos som blir allt vanligare och talas mer om i samhället. Genom denna kvalitativa intervjustudie har vi avsett att undersöka hur vardagen ser ut för de med ADHD samt hur ADHD påverkar individers identitetsskapande utifrån normer, diagnos och kön. LÄS MER