Sökning: "normalitet psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden normalitet psykologi.

  1. 1. It's no longer just an ebb and flow, it's a constant

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Hanna Boman; [2023]
    Nyckelord :borderline; identitetsskapande; postmodernism; feminist psychiatric disability theory; performativitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det här är ett arbetet som rör sig i gränsland. Det berör platsen där sociologi och psykologi möts, och utforskar därifrån gränsen som löper mellan normalitet och abnormalitet. I fokus står borderline personlighetssyndrom, en psykiatrisk diagnos som karaktäriseras av instabilitet i affekt, relationer och identitet. LÄS MER

  2. 2. Diagnostisering av ADHD och autism – en studie av hur psykologer bedömer vad som är normalt respektive avvikande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Christofer Ståhle; [2019]
    Nyckelord :Diagnostisering; ADHD; autism; bedömning; normalitet; validitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa variationen hos psykologer i deras bedömningar av vad som är normalt respektive avvikande vid diagnostisering av ADHD och autism och att diskutera vad denna variation kan bero på. Sex psykologer inom barn- och ungdomspsykiatrin intervjuades på två orter och resultaten analyserades med tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Child and Adolescent Trauma Screen (CATS) : En psykometrisk studie i svensk normgrupp

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Iza Dävelid; Sara Ledin; [2019]
    Nyckelord :Child and Adolescent Trauma Screen CATS ; posttraumatiskt stressyndrom PTSD ; bedömningsinstrument; screening; barn och ungdomar; psykometri; validitet; reliabilitet; faktoranalys; CFA;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att psykometriskt undersöka den svenska versionen av Child and Adolescent Trauma Screen (CATS) för att skapa tillgång till ett självsvarsinstrument för barn och ungdomar som screenar för både traumahistorik och traumasymtom utifrån aktuellt diagnossystem DSM-5. För detta syfte undersöktes reliabilitet och evidens för validitet med hjälp av två sample; en normgrupp med 591 svenska skolelever i åldrarna 10 till 17 år samt en test-retestgrupp med 90 svenska skolelever i åldrarna 13 till 17 år. LÄS MER

  4. 4. Neuropsykiatriskafunktionsnedsättningari förskolan - : En studie om hur pedagogerna arbetar med dessa barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Victoria Holm; Ida Lindqvist; [2013]
    Nyckelord :ADHD; Aspergers syndrom; Autism; DAMP; Tourettes syndrom; Pedagogens roll; En skola för alla; Normalitet och avvikelse.;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur fyra förskolelärare på tre olika förskolor uppmärksammar, underlättar och hjälper barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Hur pedagogerna tillsammans med specialpedagogen arbetar med stöttning och hjälpmedel för att skapa en meningsfull pedagogisk vardag för dessa barn i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Barns olikheter : Personals syn på normer och värden i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maria Blomquist; Moa Jörneklint Finvåg; [2013]
    Nyckelord :Förskola; normer; värdegrund; likabehandlingsplan; normalitet och normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på pedagogerna tankar kring normalitet, barns olikheter samt normer och värden. I bakgrunden beskrivs det sociokulturella perspektivet, normalitet och förskolan som normaliseringspraktik. Vidare beskrivs normkritiskt perspektiv lite kort. LÄS MER