Sökning: "normativ och empirisk"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden normativ och empirisk.

  1. 1. Integrationsprocessens utformning och genomförande vid företagsförvärv : En flerfallsstudie på svenska aktiebolag med uttalad förvärvsstrategi

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Marcus Hedberg; Martin Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Acquisitions; acquisition strategy; acquisition process; integration process; governance; integration; acquisition growth; Förvärv; förvärvsstrategi; förvärvsprocess; integrationsprocess; styrning; integration; förvärvstillväxt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbete Civilekonomprogrammet Titel: Integrationsprocessens utformning och genomförande vid företagsförvärv - En flerfallsstudie på svenska aktiebolag med uttalad förvärvsstrategi Inledning: Tidigare forskning kring förvärvs- och integrationsprocessen anses vara normativ utifrån ett finansiellt teoretisk perspektiv med fokus på hur en integrationsprocess bör utföras. Däremot har forskningen inte i samma utsträckning berört området om hur denna process faktiskt går till. LÄS MER

  2. 2. Efter kommunens tillstyrkan – en fallstudie om efterprocessen vid kommunal vindkraftsetablering

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Rebecka Berg; [2020-09-09]
    Nyckelord :efterprocess; representation; representativ demokrati; vindkraftsetablering; beslutsfattare; motstånd;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att öka den empiriska kunskapen om hur beslutsfattare hanterar efterprocessen till svåra beslut och därigenom bidra till diskussionen om den representativa demokratins förmåga att hantera svåra beslut. Studien fokuserar på hur beslutsfattare hanterar, reflekterar och resonerar kring ett vindkraftsprojekt, som i uppsatsen används som ett typfall för ett svårt beslut. LÄS MER

  3. 3. Snyggare på Instagram : En studie om vad det innebär att som ung kvinna vara en del av en utseendefixerad digital värld

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Lo Iverus; [2019]
    Nyckelord :Instagram; skönhetsideal; kvinnliga ideal; normativ femininitet; utseendepresentation; bekräftelse;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors förhållningssätt till ideal, utseendepresentation och bekräftelse på Instagram, ett socialt medium för fotodelning. Undersökningen har utförts genom fem kvalitativa intervjuer med kvinnor i åldrarna 16–24 år som har öppna Instagramprofiler där de regelbundet publicerar bilder eller videor föreställande dem själva. LÄS MER

  4. 4. Vilka demokratiproblem kan governancenätverk innebära? En normativ-empirisk studie om svängdörren i staten

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Falini; Diana Eriksson Lagerqvist; [2018]
    Nyckelord :governancenätverk; demokrati; svängdörr; normativ teori; empirisk teori; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det pratas allt mer om att vi har gått ”from government to governance”. Men vad kan dessa förändringar betyda för våra traditionella demokrativärden? Denna studie syftar att undersöka vilka eventuella demokratiproblem som styrning genom governancenätverk kan innebära genom att analysera den så kallade svängdörren i staten. LÄS MER

  5. 5. Låt landet lyfta loggan - En kvantitativ studie om country-of-origin-effekters påverkan på företags varumärkeskapital

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Leo Sondén Karestrand; Linn Forsberg; Johanna Göransson; [2018]
    Nyckelord :Marknadsföring; brand equity; varumärkeskapital; country-of-origin; brand origin; konsumentbeteende; Business and Economics;

    Sammanfattning : Abstract Title: Let the country lift the logo- a quantitative study of the country-of-origin effects impact on the brand equity. Seminar date: 2018-06-01 Title of the course: FEKH29 - Bachelor Degree Project in Marketing Undergraduate Level, Business Administration, 15 University Credits Points Authors: Johanna Göransson, Leo Sondén Karestrand, Linn Forsberg Advisor: Clara Gustafsson Key words: Marketing, Brand equity, Country-of-origin, Brand origin, Consumer behaviour, Purpose: This study aims to explore which of the country-of-origin effects that affect the certain components of the brand equity the most. LÄS MER