Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. De medierade skandalernas normskiften : En jämförande studie om hur de normöverträdande handlingarna och könsskildringarna bakom en medierad skandal har förändrats från 1990-talet till 2020-talet.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Felicia Mörkved; Linus Arenius; [2023]
    Nyckelord :Norms; “mediated scandals”; Gender; “Critical Discourse Analysis”; Leila K; Ken Ring; Margaux Dietz; Pontus Rasmusson;

    Sammanfattning : The norm shift in mediated scandals A comparative study of how the norm-breaking acts behind a mediated scandal have changed from the 1990s to the 2020s. This study aims to discover how the normbreaking actions described in mediated scandals have changed from the 1990´s to the 2020´s, whilst also analyzing how actors with different attributes, man or woman, are being portrayed in the mediated scandals. LÄS MER

  2. 2. “MAN KAN SE MYCKET NÄR DE ÄR SMÅ OM MAN HAR DE ÖGONEN” : Så beskriver förskollärare sina upplevelser av normbrytande beteenden och sin kunskap om risk och- skyddsfaktorer bland barn.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Sofia Johansson; Delila Kadric; [2019]
    Nyckelord :normbreaking behavior; risk factors; protective factors; preschool teachers; evidence based practice; normbrytande beteende; riskfaktorer; skyddsfaktorer; förskola; förskollärare; evidens baserad praktik;

    Sammanfattning : Studiens syfte att få fördjupad kunskap om hur förskollärare upptäcker och praktiskt arbetar med normbrytande beteende hos barn, samt vilken kunskap de upplever att de har om risk- och skyddsfaktorer som en del i detta arbete. För att besvara studiens syfte tillämpades en kvalitativ metod där semistrukturerade djupintervjuer genomfördes med 13 förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Det dubbla uppdraget : Hur samhällskunskapslärare arbetar med normer och mot normbrytande beteende i skolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Johan Larsson; Marcus Sandberg; [2019]
    Nyckelord :Phenomenography; Norm-breaking behaviour; Teachers; Citizenship; Inclusion; Fenomenografi; Normbrytande beteende; Lärare; Samhällsmedborgare; Inkludering;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine civic teacher’s perception of the twofold purpose of the Swedish education system. The duality consists of supplying subject knowledge to the pupils and at the same time mediate norms and values specified in the regulatory documents for Swedish upper secondary school. LÄS MER

  4. 4. Bedömning av unga med eller i riskzonen för normbrytande beteende: En studie av ESTER-bedömnings interbedömarreliabilitet

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Eva Bergquist; Marja Rudenhed; [2010]
    Nyckelord :Normbreaking behavior; inter-rater reliability; ESTER-assesment; Normbrytande beteende; interbedömmarreliabilitet; ESTER-bedömning;

    Sammanfattning : Unga med normbrytande beteende löper en relativt hög risk för en långvarig negativ utveckling. För att förhindra detta krävs tidiga effektiva insatser som i sin tur kräver tillförlitliga bedömningsinstrument som identifierar risker och behov hos unga med, eller i riskzonen för normbrytande beteende. LÄS MER