Sökning: "normbrytande barnböcker"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden normbrytande barnböcker.

  1. 16. Starka flickor och snälla pojkar eller hur var det nu igen? : En studie av könsnormer i 6 moderna svenska barnromaner som används i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Ögren; Lii Ahlin; [2019]
    Nyckelord :kön; genus; normer; högläsningsböcker; textanalys; bildanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur de olika könen framställs i litterära böcker som är vanliga som högläsningsbok i de lägre årskurserna. Studien utgår ifrån följande frågeställningar: Hur ser förekomsten av kvinnliga och manliga karaktärer samt karaktärer med ej specificerat kön, ut i böckerna? Hur framställs könsnormer i text och bild i de olika böckerna? Finns det inslag av brott mot könsnormer i böckerna och hur framställs isåfall karaktärerna som bryter mot könsnormerna? Studien genomfördes genom analys av sex barnböcker utifrån genus. LÄS MER

  2. 17. En genusanalys av barnlitteratur : Stereotypa och normbrytandekönsroller i böcker för yngre barn.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Enhörning; Sofie Roos; [2019]
    Nyckelord :genus; stereotyp; normbrytande;

    Sammanfattning : Inledning I studien analyseras barnlitteratur ur ett genusperspektiv. I Läroplan för förskolan (Lpfö98rev.2016, s. 5) står det att tjejer och killar inte ska begränsas av stereotypa könsroller. LÄS MER

  3. 18. Genusneutral barnlitteratur : En studie i att undervisa om genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jenny Wieslander; [2019]
    Nyckelord :Gender; Gender-neutral; Children s Fiction; Literature Analysis; Gender Education; Gender Pedagogy.; Genus; genusneutral; barnlitteratur; litteraturanalys; genuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur man som pedagog kan arbeta med genuspedagogik i undervisningen med hjälp av genusneutral barnlitteratur. Forskning pekar på att barn tidigt skaffar sig en uppfattning om vad som förväntas av dem på grund av deras kön. LÄS MER

  4. 19. ”Varför hade jag dom här satans killkläderna på mej?” : En studie om genus och hur flickor skildras i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Caroline Olsson; [2018]
    Nyckelord :gender; children’s literature; working with equality; values; reading aloud; Lisbet och Sambakungen; Nelly Rapp och de små under jorden; Hedvig och Hardemos prinsessa; Dårfinkar och Dönickar; genus; barnlitteratur; jämställdhetsarbete; värdegrund; högläsning; Lisbet och Sambakungen; Nelly Rapp och de små under jorden; Hedvig och Hardemos prinsessa; Dårfinkar och Dönickar;

    Sammanfattning : The purpose of this survey is to see how girls are portrayed in children’s literature from a gender perspective. The analysis is based on different specific features with the characters such as looks, stereotypical behaviour and interplay with other characters. LÄS MER

  5. 20. Stereotyper eller normbrytande? : En kvalitativ studie om genus hos karaktärer i några populära barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Brisenheim; Elin Danielsson; [2018]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; karaktär; kön; normbrytande; stereotyp;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur genus kan se ut i några av de populäraste barnböckerna för åldrarna 6-9 år idag. Vi har i denna studie läst sex populära barnböcker och gjort karaktärsanalyser ur ett genusperspektiv av några av de karaktärer som skildras i böckerna. LÄS MER