Sökning: "normbrytande beteende hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden normbrytande beteende hos barn.

  1. 1. "Det handlar inte endast om brottet utan det handlar om mer än så" : En kvalitativ studie om faktorer som beaktas av socialsekreterare vid bedömningar avseende ungdomsbrottslighet.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Sofia Sadiku; Teuta Sadiku; [2023]
    Nyckelord :juvenile delinquency; young people who commit crimes; norm-breaking behavior; social workers; risk and protective factors; initiate investigation; ungdomsbrottslighet; unga som begår brott; normbrytande beteende; socialsekreterare; risk- och skyddsfaktorer; inleda utredning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att utreda och analysera vilka faktorer socialsekreterare på mottagningsenheten för barn och unga beaktar vid bedömandet av inledande av utredning efter anmälan avseende ungdomsbrottslighet. Studien bygger på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare som arbetar på mottagning för barn och unga i socialtjänsten. LÄS MER

  2. 2. Barn som växer upp och går i skolan i ett särskilt utsatt område : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Frida Mann; Erika Alvhage; [2023]
    Nyckelord :Low socio-economic status; particularly vulnerable areas; risk and protective factors; antisocial norm breaking behavior; ecological explanatory model and girls.; Låg socioekonomisk status; särskilt utsatta områden; risk- och skyddsfaktorer; antisocialt normbrytande beteende; den ekologiska förklaringsmodellen och flickor.;

    Sammanfattning : This report examines the risk and protective factors that the students who live and attend school in a particularly vulnerable area have, according to the “school personnel”, that are linked to antisocial and norm-breaking behavior. A particular targeting has been made for the girl’s risk- and protective factors. LÄS MER

  3. 3. Värdet av ett medvetet förhållningssätt : Med fokus på ett specialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn som upplevs ha ett normbrytande beteende.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Angelica Selman; Jennie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förhållningsätt; förskolan; förskollärare; normbrytande beteende; specialpedagog och specialpedagogiskt förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie beskriver de barn som upplevs ha ett normbrytande beteende i förskolan och som bemöts av uppfattningen och strävan från pedagogerna att barnets beteende bör förändras (Ohlsson, 2022). Enligt Lutz (2021) är pedagogernas förhållningssätt helt avgörande, där ett gott bemötande många gånger ökar barnens chanser att lyckas. LÄS MER

  4. 4. FÖRÄLDRASKAPSSTÖD – DET SOCIALA ARBETETS VACCIN : professionellas upplevelser av föräldraskapsstöd

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Elehvä; [2023]
    Nyckelord :Parenting support; universal parenting programs; parenting programs; social work; empowerment; parent empowerment program; coping och coping mechanisms.;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur professionella inom verksamheter som arbetar med föräldraskapsstöd upplever stödet och dess effekt, samt hur de anser att stödet kan utvecklas och göras mer lättillgänglig. Studien baseras på fyra semistrukturerade intervjuer med personer som arbetar eller har erfarenhet av arbete med föräldraskapsstöd. LÄS MER

  5. 5. Att påverka eller att bli påverkad : En studie om hur skolpersonals bemötande kan påverka skolgång och självutveckling hos elever med substansbruk

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ola Ingvarsson; [2022]
    Nyckelord :Socialpedagogik; professionellt bemötande; pedagogisk bemötande; normbrytande beteende; skolpersonals bemötande; utanförskap; narkotikabruk barn och ungdomar; symbolisk interaktionism.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ny kunskapsutveckling relaterad till berättelser om hur skolpersonal kan bemöta elever med substansbruk och hur dessa bemötande kan påverka deras möjligheter till utbildning samt självutveckling.  Studiens resultat baseras på kvalitativa intervjuer med tidigare högstadieelever som hade ett substansbruk när de gick på högstadiet och skolpersonal som har mött elever som har haft ett substansbruk. LÄS MER