Sökning: "normbrytande litteratur"

Visar resultat 6 - 10 av 46 uppsatser innehållade orden normbrytande litteratur.

  1. 6. ”Och jag startade Moxie” : – En kvalitativ innehållsanalys av gestaltningen av normbundna och normbrytande karaktärer i Jennifer Mathieus Moxie, med utgångspunkt i genus- och feministisk teori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Nellie Kullbor; [2022]
    Nyckelord :Manligt; Kvinnligt; Genusteori; Feministisk litteraturteori; ungdomsrevolution;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker gestaltningen av normbundna och normbrytande karaktärer i Jennifer Mathieus roman Moxie (2021), och vidare hur hon använder de normbrytande beteendena för att porträttera en revolution mot skolledningen. Framtida syfte för den här uppsatsen är att kunna använda den, eller utgå från den i litteraturundervisning. LÄS MER

  2. 7. Den icke-normativa litteraturens plats : En intervjustudie om bibliotekariers arbete med icke-normativ litteratur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Tyra Sundqvist; [2022]
    Nyckelord :icke-normativ litteratur; folkbibliotek; bibliotekarier; medieplanering;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats har som syfte att undersöka hur arbetet med icke-normativ litteratur i bibliotek ser ut och hur begreppet icke-normativ litteratur tolkas av bibliotekarier mot en bakgrund av medieplanering. Detta besvarades med hjälp av de tre forskningsfrågorna: Hur arbetar bibliotekarier med icke-normativ litteratur på bibliotek och hur kan man koppla detta till medieplanering? Vilka utmaningar finns för bibliotekarier när de arbetar med icke-normativ litteratur? Hur ser bibliotekariers tolkning av icke-normativ litteratur ut? Studiens empiriska data samlades in genom kvalitativa intervjuer med fem bibliotekarier. LÄS MER

  3. 8. ”Tjejer och killar samma lika, fast ändå inte?” : En studie om lärares medvetenhet om och syn på barnlitteratur ur ett normkritiskt köns- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Louise Griffin; Mimmi Pinto Guillaume; [2022]
    Nyckelord :norm-critical perspective; gender; norm-breaking; gender stereotype; children s literature; normkritiskt perspektiv; genus; kön; normbrytande; könsstereotypa; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa lärares medvetenhet om och syn på val av barnlitteratur till klassrummet för förskoleklass och årskurserna 1–3, med en teoretisk grund i ett normkritiskt köns- och genusperspektiv. Vi analyserar representation av kön i klassrummets barnlitteratur och framställning av kön i två böcker som läraren väljer under intervjutillfället. LÄS MER

  4. 9. Den oändliga jakten på frihet : En analys av patriarkatets kvinnoförtryck i Jonas Gardells släktkrönika Till minne av en villkorslös kärlek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Konstantina Kalogeropoulou; [2021]
    Nyckelord :gender order; patriarchy; oppression; Jonas Gardell; feminist theory; gender creation; Yvonne Hirdman; Lois Tyson.; genusordning; patriarkat; förtryck; Jonas Gardell; feministisk teori; genusskapande; Yvonne Hirdman; Lois Tyson.;

    Sammanfattning : Genom en närläsning av släktkrönikan Till minne av en villkorslöskärlek, analyserar denna uppsats hur det patriarkala samhället begränsar huvudkaraktären Ingegärd Rasmussen. Med utgångspunkt i Yvonne Hirdmans teori om genusskapande samt Lois Tysons feministiska teori och litteraturkritik, presenterar jag de rådande könsroller, könsnormer samt genusordningar som begränsar Ingegärd Rasmussen under hela hennes livstid. LÄS MER

  5. 10. Rasmus, Lotta, Emil & Madicken : En kvalitativ textanalys om hur genusmönster skildras i fyra kapitelböcker av Astrid Lindgren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Uppsala universitet Innovation (UU Innovation)

    Författare :Amelia Davies; Fanny Jansson; [2021]
    Nyckelord :Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie synliggör normbärande och normbrytande egenskaper hos fyra huvudkaraktärer i fyra kapitelböcker av Astrid Lindgren för att kunna bidra till den litteraturdidaktiska diskussionen. Maria Nikolajevas (2017) schema för könsstereotypa egenskaper fungerar som analysverktyg. LÄS MER