Sökning: "normbrytande reklam"
Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden normbrytande reklam.
16. Reklambildens berättelse om personer med funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att öka kunskapen om hur personer med funktionsnedsättning framställs i reklambilden. Uppsatsen presenterar en kritisk, kvalitativ studie av tre reklambilder där personer med funktionsnedsättning har inkluderats. LÄS MER
17. Maskulinitet och det stereotypt manliga - En undersökning av Åhlens kampanj "Bryt klädmaktordningen" och hur det stereotypt maskulina utmanar normen
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med detta arbetet var att få en ökad förståelse för hur bilden av det stereotypt manliga förändrats i reklam och hur det kan vara normbrytande. Som medel för att göra detta använde jag en visuell analys, med semiotiska analyser som grund och med fördjupning av en diskursanalys. LÄS MER
18. Kultur som strategisk resurs: En kvalitativ studie om kulturella värden i Åhléns digitala reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att söka förståelse för hur ett svenskt, kommersiellt företag arbetar strategiskt kommunikativt med kulturella värden i sin digitala marknadsföring, och därigenom bidra med utökad förståelse inom forskningsfältet strategisk kommunikation. Det finns begränsat med forskning som har undersökt kulturella värden i reklam. LÄS MER
19. De syns ju inte, finns de då? : en kvalitativ textanalys om exkluderande representation i reklam
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Normbrytande reklam blir allt mer förekommande, om det representerar vårt samhälle eller inte råder det tvetydiga åsikter om. Normbrytande reklam är reklam som tenderar att bryta normer kring kontroversiella fenomen som kön, klass och etnicitet. Den här studien undersöker kritiskt representationen i två samtida reklamfilmer. LÄS MER
20. Samtalet om normer i reklam 2016 : United Colors of Sweden
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Tiden när man kunde basunera ut reklambudskap till en väntande konsument i tv-soffan är förbi, idag behöver företag etablera relationer med sina kunder och skapa interaktioner på nya sätt. Den här studien ämnar att, med hjälp av relationsmarknadsföringens teorier, undersöka det samtal om normer och representation som kommit till Sveriges reklamklimat. LÄS MER